* Бедното момиче, което мечтае за лукс, превръща срамежливия художник във велик сюрреалист
* Тя не се отказва от млади любовници до края на живота си, за Салвадор е муза и мениджър
Какво обединява Дали, Пикасо, Модилиани, Матис, Леже? Общото е, че тези артисти са имали любовни афери с рускини. Историите им са описани книгата "Руски музи. Любовни истории на велики артисти и техните руски музи". Lenta.ru, с разрешението на издателство Bombora, публикува откъс за страстната връзка между Салвадор Дали и Елена Дяконова, която светът познава като Гала.
Елена Дяконова - Гала, се превръща във всичко за Дали - муза, съпруга, мениджър, майка, дъщеря. След случайна среща с младия Салвадор, тя напуска съпруга си и прекарва целия си живот с новия си любовник. Дали не само посвещава картините си на нея, но и ги подписва с двете имена: Гала Дали. След смъртта на любимата жена Дали губи ума си и не успява да се научи да живее без нея.
Коя е жената, създала великия сюрреалист и останала в сянката му?
Цял живот тя създава митове за себе си. Според самата Елена Дяконова, тя е родена в Казан през 1894 г. в семейството на Иван Дяконов, служител в Министерството на земеделието. През 1905 г. бащата умира, а майката, която остава с четири деца, се омъжва за московския адвокат от еврейски произход Дмитрий Гомберг. Но първо, такова министерство не съществува в Казан по това време. И второ, трудно е да се повярва, че вдовица от провинциален град с четири деца внезапно се омъжва за успешен адвокат. Има алтернативна версия, че и четирите деца са родени от Гомберг извън брака и след това той се е жени за любимата си. Но така или иначе, Дмитрий Гомберг става официален втори баща на бъдещата Гала. Семейството се мести в Москва. Младата Елена е в топли отношения с втория си баща, тя дори взема второто му име. Гомберг плаща обучението й в частна гимназия за момичета, където тя се сприятелява със съученичката си Анастасия Цветаева и по-голямата й сестра Марина. Стихотворението "Мама в градината", публикувано в първия й сборник, бъдещата поетеса посвещава на приятелката си от детството.
След като завършва гимназия, Елена посещава курс за гувернантки. Тя очаква нещо специално, мечтае за пътувания, тоалети, мъже...
На 18 години обаче се разболява от туберкулоза
Лекарите дават лоши прогнози. Вторият й баща събира пари за лечение и я настанява в швейцарски санаториум. Туберкулозата е преодоляна по чудо. След като оздравява, Елена решава да се наслаждава на всяка минута от живота.
С 25-годишния тогава каталунец Салвадор Дали я запознава съпругът й - поетът Пол Елюар. Дали изглежда доста екстравагантно: с гривна от мъниста и копринена риза, изрисувана от самия него. При следващите им срещи той се облича не по-малко странно: скъсана риза, цветя в косата, изтъркани панталони, мъниста... По-късно Дали признава, че се е опитвал да изглежда като човек, който не се нуждае от никого, че той има всичко - и мъжко, и женско. Гала изглежда безупречно стилна и строга. Тя не се лишава от скъпи дрехи и знае точно какво й отива.
Гала и Дали прекарват много време заедно. Между тях започва романтична връзка.
Елюар не вярва, че е нещо сериозно, затова спокойно приема романса им и дори описва в писма своите фантазии за любов между тримата. Любовният триъгълник обаче е невъзможен. Гала и Дали се нанасят в парижкия апартамент, закупен и обзаведен с парите на Елюар. Дъщерята Сесил е изпратена при баба и дядо. Три години по-късно Гала и Елюар подават молба за развод. Но до края на живота си остават приятели - пишат си писма и си помагат.
Освен на любезно оставеното жилище, Гала няма на какво да разчита. Дали е млад художник без средства за издръжка. Трудните взаимоотношения със семейството му завършват със скандал когато бащата разбира за връзката му с 10 години по-възрастна омъжена жена. Подкрепата спира. Салвадор е невероятно талантлив, но освен да рисува, не е способен на нищо друго. Гала се нагърбва с с всички задължения. Тя организира ежедневието на Дали, за да може той да работи продуктивно. Представя творбите му в галериите, намира покровители и сключвала договори от негово име. Двойката присъства на приеми, за да стане Дали разпознаваем и все по-търсен. В началото не й е лесно, тъй като е свикнала с лукса, но успява да спечели пари бързо. Намира 12 мецената и измисля интересна схема - всеки плаща по 2500 франка годишно за възможността да избере едно голямо платно, две малки картини и две рисунки на Дали. Това позволява на художника да твори свободно, без да се притеснява от ежедневните нужди.
През 1934 г. Гала решава да заминат за Америка. В тази страна са отворени към всичко ново и са готови да плащат добре. Гала навсякъде е магьосница, но в САЩ се развихря на макс и полага основите на своя финансова империя. Взема пари от всяко интервю с художника, пари срещу права върху името му, урежда производство на парфюми, вратовръзки, чорапи с фрагменти от негови картини срещу тлъсти комисионни. Вестниците и списанията плащат щедро за всяка негова дума, за всяка снимка, защото "необикновеният испанец" вече има славата на гений, от когото всичко може да се очаква, а Америка обожава такива мъже.
Дали работи неуморно. В моменти на творчески застой се занимава с дизайн на мебели, бижута и облекла, сътрудничи на Walt Disney Studios и Холивуд.
Някога той е бил тих младеж, но с Гала придобива самочувствие. От този период е конфиктът му с други художници и изказването, с което ги вбесява: "Сюрреализмът - това съм аз!"
В Щатите издава автобиография "Тайният живот на Салвадор Дали". Вмъква скандални истории, някои от които напълно измислени. Книгата се превръща в бестселър и с нея потичат нови реки от пари.
The Sunday Times пише за Гала: "Тя взе беззащитния и надарен Дали и го превърна в мултимилионер и световноизвестна звезда."
Гала е не само мениджър на Дали, но и негова муза. До дълбока старост позира за своя гений, който рисува лицето й, красивата шия, гърдите, гърба. Отношенията между тях са отворени. Гала не се отказва от млади любовници през целия си живот и никога не ревнува Дали от неговите фенове.
Мнозина спекулират с асексуалността на художника, но в автобиографията си той опровергава това. Има доказателства, че преди да срещне Гала, Дали е бил девствен. Художникът израства в строго католическо семейство, където
сексът се възприема като нещо греховно
Баща му го принуждава да изучава книга с подробни снимки на гениталиите на хора, страдащи от болести, предавани по полов път. До края на живота си художникът свързва секса с гниене и насекоми. В "Големия мастурбатор" и "Знак на сексуално привличане" части от голото тяло изглеждат болезнени или дори гниещи. Светът на фантазиите заменя връзките му с жени, но изобилието от фантазии води до скъсване с реалния свят и сексуални отклонения. Той признава, че обича да шпионира жена си под душа (воайорство) и да бъде унижаван от нея (мазохизъм).
Дали е очарован от идеите на Зигмунд Фройд.
Работата на психоаналитика позволява на младия художник да анализира своите страхове и фантазии и спомага за оформянето на неговия стил в изкуството. Дали посещава известния психиатър в Лондон през 1938 г. За съжаление Фройд страда от последен стадий на рак на устната кухина и почти през цялото време мълчи.
В същото време Гала е сексуално разкрепостена. Манията й по млади любовници в края на живота й води до големи разходи. Тя се страхува маниакално да не загуби богатството си и да остарее.
Много се разгневила на своя гений, когато довел дългокраката парижка манекенка Аманда Лиър, за да взема уроци по рисуване. Но в крайна сметка се примирила и приела с усмивка "детето с дългите бедра" в замъка си, позволила му да се държи "дълбоко интимно" със съпруга й. Дори тайно помолила Аманда да се омъжи за съпруга й след нейната смърт, пише Цветан Северски в "Тайните на вдъхновителките".
Но нещата приели съвсем друг обрат. Когато на 10 юни 1982 г. Гала умира, обезумелият Салвадор с тресящи се от Алцхаймера ръце натоварил мъртвата в колата си и подкарал за Барселона - "да я повози". Това е последната му приумица. След погребението й, през оставащите му седем години живот, той само диша и очаква смъртта.
Вижте всички актуални новини от Standartnews.com