Религиозното изкуство на Дечко Узунов в СГХГ

Изложбата е в чест на 125 години от рождението на големия художник

Религиозното изкуство на Дечко Узунов в СГХГ | StandartNews.com

Проектът „Дечко Узунов. 125 години от рождението на художника“, осъществен от Софийска градска художествена галерия, Художествената галерия на Казанлък и Държавна агенция „Архиви“, включва поредица изложби, посветени на юбилея. Експозицията в СГХГ е втората част от документалната поредица „Дечко Узунов. Монументално изкуство“. В периода юни – септември 2024 г. посетителите ще имат възможност да видят архивни снимки, подготвителни проекти и творби, чрез които е създаден визуален разказ за тази, не толкова добре позната страна от творчеството на Дечко Узунов.

След експозицията, посветена на светското монументално изкуство, сега акцентът е върху религиозното. До днес са запазени стенописите в две църкви, които Дечко Узунов изписва в колектив. През 1936 г. заедно с художниците Стефан Иванов, Никола Маринов и Димитър Кандимиров той работи в Катедралния храм „Свети Йоан Предтеча“ в Казанлък. В колектива се включват и Чудомир със съпругата му Мара Чорбаджийска. През 1937 г. заедно с Никола Маринов Дечко Узунов участва в изписването на храм „Св. Иван Рилски“ в Перник. Помощник е Александър Поплилов. По-късно, през периода 1981–1983, Узунов участва във възстановяването на някои от витражите в Ректората на Софийския университет „Св. Климент Охридски“, разрушени по времето на Втората световна война (1939–1945). С проектите и реализацията на тези монументални творби публиката ще се запознае чрез документални снимки, архивни материали и репродукции.

Филиал „Дечко Узунов“ на Софийска градска художествена галерия притежава в колекцията си редица скици и по-детайлни разработки за религиозни стенописи. Част от тях допълват експозицията като свидетелство за сериозните и целенасочени проучвания, които художникът е правил през годините. Включени са и две живописни платна – „Св. Георги“ (1930-те г.) и „Автопортрет със светци“ (1983 г.), свидетелство, че художникът се връща към изобразяването на свети образи и в един по-късен етап от дългия си творчески път и в кавалетните произведения.

Вижте всички актуални новини от Standartnews.com

Коментирай