Висше образование, средно образование и бизнес трябва да вървят ръка за ръка, за да имаме качествени кадри в туризма и секторът да бъде визитната картичка на България. Около този фокус се обединиха участниците в Националния форум „Развитие на взаимодействието между академичните среди и туристическия сектор. Образователен туризъм и трансфер на кадри“, организиран от Университета по библиотекознание и информационни технологии (УниБИТ) и Националния борд по туризъм, в партньорство със „Стандарт“ медия, Общество „Културно наследство“ – официалният представител в България на най-голямата организация за опазване на културното наследство в Европа „Европа Ностра”, Министерство на туризма и Българска стопанска камара, съобщиха от екипа на УниБИТ.
Проф. д. ик. н. Стоян Денчев, председател на Контролния съвет на Националния борд по туризъм и председател на Съвета на настоятелите на УниБИТ, очерта посоката на дискусията: средните и висшите училища преподаващи туризъм трябва да излязат от позицията на изостанали в технологично и научно отношение институти и да бъдат активната страна във въвеждане на иновативни решения, свързани с техническите иновации, изкуствения интелект (AI) и дигиталните технологии в туристическата индустрия.
В приветствието си към участниците в зала „Тържествена“ на УниБИТ проф. д. н. Ирена Петева, ректор на УниБИТ, припомни, че преди четири години УниБИТ съвместно с Националния борд по туризъм предложиха на Българския туристически съюз дигитализация на 100-те национални туристически обекта. Така че в реално време да бъдат отчитани посещенията на над 140 природни и културни ценности. Съвсем скоро хиляди ползватели на мрежата на Yettel ще могат дигитално да регистрират своето посещение на съответния обект и да участват в наградния фонд на Българския туристически съюз. Това ще бъде принос в популяризацията на националните туристически ценности, обобщи проф. Румен Драганов, директор на Институт за анализи и прогнози на информационната среда в туризма и преподавател в УниБИТ.
Взаимодействието „висше образование – средно образование – бизнес“ е ключов фокус в трудните времена, в които живеем. Затова най-важни са хората, каза в обръщението на форума Ирена Георгиева, зам.-министър на туризма.
Години наред говорим за обществените дефицити, натрупани в резултат на скъсаната връзка между наука и бизнес. Туризмът не прави изключение, даже задълбочава разлома. Но всички тук знаем, че вината не нито в бизнеса, нито в научните среди. Не е и в Министерството на туризма. А в липсата на визия, държавна стратегия, която да освети този сектор като действително приоритетен – като визитна картичка на страната ни, като носител на добавената стойност за развитието на регионите, на цялата икономика, заяви Славка Бозукова, председател на Общество „Културно наследство” и издател на „Стандарт” медия.
Може би един от последните шансове това да се промени е реализацията на Бранд България, с който да се преодолеят дефицитите, посочи тя.
Да, Бранд България е визия за бъдещето ни, както казва Мария Габриел, запалила в държавата искрата на ребрандирането, превръщайки го в държавен приоритет. Да, бъдещето е на високите технологии, и на технологичните паркове, и на изкуствения интелект, но … вие в УНИБИТ най-добре знаете, че мишката идва след книжката, че няма устойчиво бъдеще, ако не е осъзнато миналото и настоящето, подчерта г-жа Бозукова.
Затова и визията на Бранд България трябва да стъпи върху историческата ни идентичност, върху наратива на хилядолетната ни история, върху Чудесата, независимо дали спомените за тях са прашасали в библиотеките или са кодирани в добавената реалност и мепингите, заяви още председателят на Обгщество „Културно наследство” .
Може държавата да изгради сама тази визия? Сигурно, но е малко вероятност да ни донесе гордост или национално самочувствие.
Затова, както в Европа, Европа Ностра е гласът на гражданското общество за опазване, съхранение и дигитализация на европейското наследство, така и ние – Общество „Културно наследство”, българският представител на Европа Ностра, ползващ целия квалифициран потенциал на европейските ни партньори, събирайки на едно място експертите от бизнеса, научните и академични среди, НПО, сме отдадени на общата кауза Бранд България, каза Славка Бозукова. Тя припомни съвместния форум с Националния борд по туризъм „Бранд България – модерният разказ за култура и туризъм” преди 3 седмици. Той излезе с 20 предложения, които бяха изпратени на Мария Габриел.
Важността на дуалното образование, професионалните хъбове и интересът на младите хора към професионалното образование беше акцент в изказването на Мариета Георгиева, зам.-министър на образованието и науката.
В изказванията на участниците на форума, сред които бяха Мартин Захариев, зам.-председател на Националния борд по туризъм, Полина Карастоянова, изпълнителен директор на Националния борд по туризъм, проф. Пламен Моллов, председател на Настоятелството на УХТ-Пловдив, Ангел Стойков, председател на Националния студентски съвет, Бранимир Ботев – президент на Европейската лига за икономическо сътрудничество, беше посочено, че сега ни трябват нови идеи. Разгледани бяха добрите практики на Софийски университет „Свети Климент Охридски“, Университет за национално и световно стопанство, Университет по хранителни технологии – Пловдив, и представителите на бизнеса от НБТ, Българска хотелска и ресторантьорска асоциация (БХРА).
Участниците от Асоциация „Хотели, ресторанти, кафетерии“ (ХОРЕКА) посочиха, че са необходими регионални хъбове с високотехнологично оборудване, предоставени на учениците и студентите от училищата по туризъм, за обучение от водещите фирми в производството на нови технологии в туристическата индустрия. Новите технологии и подготвените кадри за тях трябва да изпреварват инвестициите, и да са в основата на обновяване на технологичния парк в туризма. Учениците и студентите трябва да имат самочувствие на пионери в технологиите. Те следва отрано да са въведени в производството на туристическата стока (а не услуга) и да могат да се сдружават в кооперации, чрез които да излизат на пазара на труда.
Участниците от ЦА на ТПК и Кооперация „БТС-Екскурзоводи“ представиха примерен устав на младежка кооперация. Мартин Захариев – зам.-председател на Наионалния борд по туризъм, очерта реалните проблеми в сектор туризъм.
На форума бяха разгледани и обсъдени проблемите, свързани с иновативните практики на взаимодействието между академичните среди и туристическия сектор, образователния туризъм и трансфера на кадри, както и насоки за изработване на механизъм за нормативна и правна уредба за постигане на съвременно обучение, в контекста на предизвикателствата на времето, за нормативно обвързване на регулациите на ученическите и студентски бригади, стажове, практики и работа в туризма. Разгледани бяха въпроси за насърчаване на работата, съвместно с държавната администрация за изработване на правовата уредба и необходимостта от създаването на високотехнологични хъбове, с инвестиции направени от частния сектор и държавата. Бяха обсъдени насоки за създаване на тематични туристически маршрути имащи отношение не само към историята, географията, нематериалоното и материално културно наследство, но и с навлизане вътре в производствените процеси на туристическите предприятия и индустрията като цяло, разказват от УниБИТ.
Участниците във форума посочиха, че ученическите маршрути трябва да бъдат свързани с конкретни учебни програми в основните и средни училища, като част от образователния процес и като въведение в дуалното образование в областта на туризма. Бяха разгледани съществуващите практики и възможностите за създаването на ученически и студентски кооперации, както и програми за популяризиране на иновациите в бизнеса, чрез различни творчески формати.
В края на дискусията беше предложен проект на Наредба за ученическите и студентските бригади, практика, стажове и работа в туристическите предприятия – документ, който да регулира организацията вътре в учебните заведения и взаимодействието с бизнеса, както и вътрешните правила в приемащата организация по осигуряване условията на труд и реализация. /ПВ/
Проблемът с кадрите в направление туризъм е световен. Но е истинско щастие, че разломът между образование и бизнес в сектора е на път да се поправи с форуми като този, който УниБИТ и Национален борд по туризъм инициираха и проведоха днес, каза в словото си за закриване на дискусията д-р Илин Димитров, секретар на Президента на Р България по образование, култура и туризъм и бивш министър на туризма.
Форумът завърши със ставане на крака и изслушване на една от най-хубавите български песни - „Моя страна, моя България“.
Вижте всички актуални новини от Standartnews.com