- Командоси пазят портите на Стария град, Божи гроб е недостъпен за поклонници , пътят за Витлеем - отцепен с бетонни блокове
- Еврейският синедрион поиска жертвоприношение, каквото не е правено от две хилядолетия
Никой не помни Ерусалим такъв, какъвто е сега. Точно в дните, когато тук се струпва най-голямото стълпотворение на хора – по време на еврейската Пасха, католическия и православния Великден - свещеният град е пуст.
Затворени за посетители са всички църкви, синагоги и джамии, а молитвите са на открито. Тежко въоръжени командоси пазят входовете към Стария град и не допускат нито един пришълец да влезе, нито някой местен жител да излезе без достатъчно основателна причина. Яфската порта е заключена с катинар. Няма шанс да се изпълни преданието, според което ако някой премине през нея на кон, ще стане владетел на Ерусалим.
По улиците се разхождат само ерусалимските котки. Малките магазинчета, дюкяни, ресторанти и кафенета са пуснали кепенци, а обичайните тълпи от туристи, които трудно се разминават по тесните сокаци, са изчезнали. Хората рядко излизат от домовете си. „Не сме виждали такова нещо дори по времето на Интифадата.
Старият град прилича на замъка на Спящата красавица“
коментират жители на древния град.
Божи гроб е недостъпен за поклонници. Видеоклип в социалните мрежи показва, че на 22 март – когато се отбелязва Неделя Кръстопоклонна, в църквата „Възкресение Христово“ , стопанисвана от няколко християнски деноминации – гръцката, арменската, копската, сирийската, етиопската и католическата, са се извършвали богослужения. Посетителите се броят на пръсти и не е нужно да се чака с часове, за да се помолиш на Божи гроб. Няма многолюдни тълпи, бутане с лакти. И всеки може да остане насаме със Спасителя толкова време, колкото иска.
На 26 март израелската полиция се е разпоредила, а църковните лидери са приели храмът да бъде затворен за една седмица. Но заради продължаващите случаи на разпространение на коронавируас, властите не отменят извънредното положение. Дори Благодатният огън, който слиза в църквата в навечерието на Възкресение, ще бъде донесен до летище „Бен Гурион“, за да го получат представителите на православните църкви в целия свят. За Българската православна църква той трябваше да бъде доставен от консула ни, а митрополит Антоний да го приеме. Светият Синод обаче се отказа да изпраща пратеници тази година, а в катедралния храм „Св. Александър Невски“ има запазен от миналата година.
Така най-святото за християните място остава недостъпно за най-големия празник - Великден. Случвало ли се е това някога през хилядолетията – никой не помни. Местните хора твърдят, че
и в най-тежките времена на войни и раздори поклонниците са идвали тук, за усетят чудото на Възкресението.
Обикновено в тези дни в Ерусалим се стичат стотици хиляди хора от цял свят, за да изминат последния земен път на Иисус Христос до Голгота. Стълпотворението от вярващи и туристи е толкова голямо, че никакви мерки за сигурност не биха могли да действат.
Традицията вярващите да вървят по стъпките на Спасителя води началото си от XII век, котаго Ерусалим е бил столица на кръстоносците. През ХIII век доминиканският мисионер Риколдо де Монтерече дава името на маршрута - "Via dolorоsa" - Пътят на болката. Извървяват го тези, които искат да съпреживеят страданията на Христос. Някои носят тежки кръстове, други – трънени венци.
По Виа Долороса има 14 спирки, отбелязващи събитията от осъждането до разпъването на Богочовека. Последните пет станции са в самия храм. Мястото, където е построен той, е посочен от ангели на Света Елена, майката на император Константин, която търсела кръста. Намерила три и разбрала кой е животворящият, когато мъртвец оживял при допира с него.
В центъра му е Божи гроб – малко помещение със скромна мраморна плоча, а точно над него е някогашният хълм Голгота, на който Спасителят е бил разпънат.
На католическия Разпети петък, който беше на 10 април, само шепа францискански монаси минаха по Пътя на страданието и се помолиха пред заключените врати на църквата „Възкресение Христово“. Така ще е и тази седмица, когато православните християни отбелязват библейските събития.
Затворен е и Витлеем. Рожденото място на Иисус Христос бе първото, което попадна под карантина заради коронавируса – още на 5 март. Заразата е пренесена от туристи – някои твърдят, че са гърци, според други са южнокорейци. След това властите в Израел затвориха цялата Палестинска автономия, а пътищата бяха преградени с огромни бетонни блокове, разказва българката Светлана, която от години живее в Ерусалим. Заради изолацията магазините в Ерусалим са останали без яйца, които се доставят основно от автономните територии. Самолет донесъл от Португалия дефицитната стока, за да могат християните в Израел християни да спазят традицията с боядисването.
Мерките на Израел за ограничаването на COVID-19 засегнаха и другите вероизповедания в свещения град.
Евреите бяха принудени да отбележат своя най-голям празник – Песах, съобразявайки се с извънредното положение. Тази година дните, посветени на излизането на народа на Моисей от Египет, започнаха по залез слънце на 8 април и продължиха до настъпването на нощта на 16 април. Но комендантският час остана, а премиерът Бенямин Нетаняху призова съгражданите си празничната трапеза, на която ще сложат традиционните маца и вино, да е вкъщи и само в тесен семеен кръг. Макар че ортодоксалните правила забраняват електронни устройства по време на шабат и празниците,
високопоставени равини са дали разрешение на хората да използват видеоконферентна връзка
за да разговарят със своите близки на празничната вечеря Седер Песах, писаха медии в Израел.
Но ултраортодоксалната общност, която съставлява 12% от населението на страната, трудно приема мерките за социална дистанция и ограничения. Мнозина не гледат телевизия, нямат интернет и повече се вслушват в думите на религиозните си лидери, отколкото на политиците. Най.-много заразени с COVID-19 в Израел са точно хора от тази общност, но някои не искат да се изследват и се налага властите да ги принуждават с полиция.
Малко по-рано представители на еврейския синедрион поискаха разрешение от израелското правителство да направят жертвоприношение на Храмовия хълм. Те се аргументираха, че това е мястото, където се произнасят молитви за изцеление по време на епидемии. Планът бе там да се пренесе временен олтар, построен още през миналата година според библейските изисквания, който да бъде прибран веднага след церемонията, за която настояваха да се проведе до 9 април. За нея се подготвят от 8 г. Това е една от стъпките за възстановяването на Третия храм. Според еврейското пророчество, той ще бъде възстановен на Храмовия хълм когато еврейските изгнаници се върнат в Израел и ще започне нова месианска ера.
Жертвено агне на най-святото за юдаизма място не е пренасяно от две хилядолетия насам
– след разрушаването от император Тит на Втория храм през 70 г. след Христа. От постройката е запазена само западната стена, наричана Стената на плача.
Според пророчество на отци от Православната църква обаче, строителството на Третия Соломонов храм и възобновяването на жертвоприношенията е един от знаците за идването на Антихриста – фалшивият месия, проводник на злото, който ще подведе човеците с лъжливи учения. Той ще влезе в Третия храм и ще се обяви за бог. Това е описано в Апокалипсиса /Откровението/ на Йоан. Антихристът ще преследва християните, които по негово време ще търпят крайни лишения, глад и страдание, защото няма да искат белега на звяра да бъде поставен върху дясната ръка или челата им и затова няма да могат да купуват или продават нищо, за да се хранят. След това ще се излее Божият гняв върху онези, които са послушали лъжепророка и са се подчинили на звяра. Според пророк Даниил ще настане време на такива трудности, каквито земята никога не е познавала. Докато Христос дойде отново, за да царува на небето и земята.
На искането на Активистите на движението за Третия храм, християнската общност в Ерусалим реагира – Божи гроб е затворен, а месианците готвят жертвоприношение – наистина Апокалипсис!
А съобщението за желанието да се принесе жертвено агне на Стената на плача в някои израелски медии вървеше заедно с информация, че се е родила „крава на Апокалипсиса“ – свещена червена юница, която предвещава края на света.
Идеята за жертвоприношение срещна съпротива и от страна на мюсюлманите в Ерусалим. Те остро реагират на движението за Третия храм, защото го приемат за пряка заплаха за ислямския характер на мястото. Там е комплексът Харам ал Шариф с Купола на скалата и джамията на халиф Умар – Ал-Акса - трета по святост след Кааба в Мека и Зеления купол, построен край дома на Мохамед в Медина.
Мюсюлманите вярват, че Ал-Акса е издигната на мястото, откъдето пророкът се е изкачил на небето. Комплексът е важен символ на Палестинската автономия, както и важен обект на образователна и благотворителна дейност за палестинската общност.
От 22 март достъпът до мястото е ограничен, джамията е затворена, а молитвите могат да бъдат извършвани във вътрешния двор, според вакъфската управа.
Вярващите, които искат да сложат там килимчетата си, обаче рискуват да отнесат солена глоба от 5000 шекела от израелските власти.
Мюсюлманите недоволстват, че докато за тях достъпът до свещеното място е забранен, евреите ходят на Храмовия хълм, като ръстът на посещенията се е увеличил с 14% .
В крайна сметка израелските власти оставиха без отговор молбата на еврейския синедрион - провеждането на мероприятие като жертвоприношение нарушава разпореждането за забрана на публични събирания по време на пандемията. Кварталите са затворени, а карантината трябва да се спазва.
Така, с уверението, че законът важи за всички без изключения, се пази крехкият баланс в свещения град, където страстите винаги кипят и конфликтът може да пламне и от най-малката искра.
Вижте всички актуални новини от Standartnews.com