Париж ни изпрати "Книга на мъртвите" и 700-килограмов жрец
Музеят на столицата загрява за бъдещия си старт с изложба от "Лувър"-а
Светлина 50 лукса, температура 22 градуса, влажност 50 г/куб. м, плюс-минус 5. Това са железните изисквания на "Лувър"-а за всички древни артефакти, които пътуват по света и се представят извън стените на парижкия музей. Такива витрини са поръчани и от Музея на София за египетската изложба, която може да се види там. Тя се нарича "Среща с египетски жрец" и е заявка за това, което следва - представяне на интересната експозиция и предстоящите събития в културния център на София.
Официалното откриване на музея ще е на 17 септември - празника на столицата. А египетската изложба е нещо като начало преди голямото начало - и ще продължи до 12 септември. Основен акцент в изложбата е статуята на Нахтхорхеб. Той е наследствен принц, дворцов служител, отговарящ за короната, разпоредител на всякакви божествени функции, водач на редиците, началник на отрядите и говорител на Пе, пазител на поверителните дела на сутрешния дом, началник на писарите, ръководител на отговорниците за магическите сили в дома на живота, жрец кереп-хуут и жрец главен лектор, син на Тайеснахт. Описанието на всичките му почетни постове са
издълбани с йероглифи на гърба
на високата над метър статуя.
Само 300 г. делят Нахтхорхеб от тракийския цар Севт III. Затова египетският жрец пристига в древната родина на Севт по същото време, когато парижани посещаваха Лувъра, за да видят златната маска и бронзовата глава на тракиеца, заедно със златните ни съкровища. На принципа на обмена двете изложби гостуват в Париж и София. Преди да дойде в столицата, египетската е показана и в Регионалния исторически музей в Пловдив, откъдето пък са взети голяма част от експонатите за изложбата в Лувъра.
"Среща с египетски жрец" е подготвена от Департамент "Египетска древност" на парижкия музей. В нея са включени 22 гостуващи експоната. В центъра на залата е статуята от силифициран пясъчник на Нахтхорхеб. Тя е изключително впечатляваща със застиналата си достолепност. Висока е 1,50 и тежи над 700 кг. Не по-малко интересни са обаче и малките доказателства за уникалността на древната египетска цивилизация. Фигурките на бог Тот с неговите
превъплъщения в птицата ибис и маймуната бабуин
сочат ролята му в изобретяването на писмеността и съда на мъртвите. Един скромен наглед експонат обаче привлича вниманието на всички посетители. Малка дървена дъсчица със следи от черно и червено мастило като че ли е запечатала в себе си времето. Това е палитра на египетски писар. На нея има жлеб, в който са били поставяни калемите - подострени тръстикови пръчици. С черното мастило са изписвани обикновените текстове, а червеното е било за заглавията и важните пасажи. "Книга на мъртвите" е познат артефакт, но софиянци и гостите на столицата могат да видят един такъв екземпляр в изложбата. Тя представлява сбор от текстове - указания, които напътстват мъртвите в пътя им към отвъдното. Папирусният свитък от изложбата принадлежи на Нехемесратауи. В свитъка е
изобразено "претеглянето на сърцето"
С този ритуал починалата се представя пред съда на бог Озирис, където се решава съдбата й. За щастие Нехемесратауи е била "чиста от всякакви злини" и е спечелила вечен живот.
Ръка кадилница е също един от интересните експонати. С дъговидния систрум пък древните египтяни озвучавали жреческите ритуали. Той предизвиквал по-тихо и по-силно звънтене за фон. Римляните го наричали кречетало.
В изложбата може да се види и статуя на Ха - царски писар и писар на царската трапеза. Кутията с изображение на писар от харема в молитва пред бог Тот пък е малко бижу, тъй като е много добре запазена. Тя е изработена от фаянс от силициева паста с гланцирана повърхност. Датирана е от края на Средното царство.
"Триста години делят Нахтхорхеб от Севт III, а ето че днес ги виждаме събрани по повод обмен, който ще разпали любопитството на българите. Пожелавам на тази изложба, която ще бъде знак за взаимоотношенията между музея "Лувър" и богатите музеи в София и Пловдив, по случай изложбата, посветена на Севт III в "Лувър"-а, да се радва на пълен успех" - това е написал в каталога на изложбата Жан-Люк Мартинез, президент-директор на "Лувър"-а.
Музеят на София пък се
готви усилено за официалното си откриване
Последни приготовления на експозицията и довършителни работи текат в реновираната част на Централната минерална баня. А в спецвитрините, поръчани за египетската изложба, ще бъдат поставени най-ценните находки от миналото на София.
Вижте всички актуални новини от Standartnews.com