Благоевград. Групата от квартал "Орлова чука", на която свещениците отнеха с фотофиниш Богоявленския кръст в Благоевград, обвини църквата и полицията за опорочаването на ритуала. "Години наред страдаме заради лошата организация от страна на попове и полицаи. В реката е нормално да има борба, това не е балет. Нека свещениците отговорят защо водиха службата в църквата, а хиляди хора чакаха на студа край реката. Кръстът трябва да се хвърля встрани и до него да стига най-бързият, а не епископът да го мята над главите ни", категорични са Димитър Чорбаджийски и Христо Стоянов, който излезе от реката с кръста в ръка след битката, но после му го взеха. на същото мнение е и капитанът на групата Йордан Рашков. Те твърдят, че инструктажът се забавил с почти час, а до самата река полицаи им търсили личните карти. "По-лесен е достъпът до парламента, отколкото до водата. Загубих си личната карта, защото влязох с нея в реката. 20 униформени ни екскортираха, като че ние сме най-големите престъпници. До отиването ни в църквата кръстът бе у нас, получихме от хората 350 лева, но половината ги дадохме на тези, които полицията не допусна до участие", твърдят тримата младежи. Те са категорични, че ще участват и догодина, но хванат ли разпятието, няма да го дадат на свещениците. "По канон кръстът е необходимо да е в дома на този, който го хване, а не в храма. Благоевград е единственото място, където поповете го прибират, за да печелят те от това", жалват се те.
"Няма нищо нередно Богоявленският водосвет да се направи в църквата. Приемаме забележки, уважаваме всички участници. Самата служба е поне половин час и не искаме да я водим до реката, а хората да мръзнат и да чакат хвърлянето на кръста. Искаме да си спестим псувните от тяхна страна. Познаваме почти всички момчета, които се хвърлят за разпятието, но те не играят феърплей, не се уважават помежду си", отговори на нападките председателят на благоевградския храм "Въведение Богородично" отец Андон Шавулев. Той припомни, че пробвали различни методи за провеждането на Богоявленския ритуал – преграждали реката, за да направят вир, карали участниците да са извън водите, докато не се хвърли християнският символ. "И в двата случая имаше опасност да стане голяма беля – я някой да остане под водата и да излезе посинял, я някой да се пребие при тичането по камъните. Затова заедно с полицията избрахме миналата година трети вариант – да са в реката участниците и кръстът да се хвърля при тях. Така е най-безопасно за тях", каза още отец Андон. Той няма нищо против разпятието да се дава в дома на този, който го е грабнал. Но в последните години с християнския символ се злоупотребява – обикаля се с него по барове, заведения и нощни клубове, за да се осребри успеха от късметлията. "Не може да сме безучастни, когато се осквернява светинята. Кръстът е прибран в иконохранилището и нито един свещеник не води служби с него. Нито пък разпютието е обект на поклонение от миряните. Ще го извадим на 40-ия ден след Богоявление, за да отслужим
Вижте всички актуални новини от Standartnews.com