Разгорялата се полемика около аязмото в Голямата базилика на Плиска разбуни страстите. Интелектуалци оганизираха подписка с искане за отстраняване на шефа на НИМ проф. Божидар Димитров заради тезата му за възстановяване "до покрив" на древни крепости и храмове. Веднага бе организирана и контраподписка в негова защита. Даваме думата на водещи представители на двете страни в спора - проф. Калин Янакиев и председателя на фондация "Тангра-ТанНакРа" Петко Колев.
Не бива да се насаждат суеверия покрай Плиска
Проф. Калин Янакиев
Най-същественото, което имам против Божидар Димитров, е, че в процеса на дискусията си позволи да изрече непростими лъжи по мой адрес, както и по адрес на мои колеги. И онова, което ме интересува, е да разсея тези лъжи на тъй наречения професор. Който по звание, в смисъл на Закона за развитие на академичния състав, е просто почeтен професор - което не е академично звание - на УНИБИТ. Дадено му явно по препоръка от някой от бившите му водещи офицери, защото знаем какъв е личният състав на УНИБИТ. Второ, Божидар Димитров си позволи да твърди, че преди да започна да се занимавам с богословие, аз съм преподавал марксистко-ленинска философия. Аз вече заявих, че ако той успее да намери една моя марксистка публикация, аз пък се ангажирам да събера още 500 000 лева за неговите злощастни разкопки. В този смисъл и възразих против безотговорните му твърдения, че откритият от археолози, а не от него, кладенец в Голямата базилика в Плиска е свещен, което не почива на абсолютно никакви факти. Всеки сериозен историк ще каже, че това би могло да бъде баптистерий, в който са се извършили кръщения, а може да бъде чисто и просто обикновен водоизточник за нуждите на манастирския комплекс.
Възразявам и срещу грандоманските му внушения, че това е мястото, където е кръстен Свети цар Борис Покръстител. Всеки учен знае, че не разполагаме с никави данни къде точно е извършено това. Протестирам и срещу комерсиализацията на разработките на българското културно историческо наследство. В личен разговор с премиера Бойко Борисов препоръчах да се прекрати тази дейност. И съм изключително удволетворен, че той ме послуша. Но най-силно възразявам против внедряването на суеверия, които приписващият си ролята на възстановител на български храмове Божидар Димитров се позовава на врачката - подчертавам, врачката, а не пророчицата Ванга, която не е никакъв авторитет нито за православните, нито за които и да е други християни в България. И ако за него тя е авторитет, то напълно му подхожда метафоричнто определение, което му дадох - главен езически жрец на републиката.
Националният нихилизъм е вреден за обществото
Петко Колев, председател на общобългарска фондация "Тангра-ТанНакРа"
Нашата фондация стана инициатор на подписката в защита на Божидар Дмитров, към коята се присъединиха академиците Георги Марков и Константин Косев, както и много други учени, общественици и духовници. Направихме го не толкова персонално да влизаме в разпрата - защото този спор се превърна в един личен сблъсък между Ивайло Дичев и Калин Янакиев от една страна, и Божидар Димитров, от друга, колкото да пропагандираме налагането в обществото на едно патриотично чувство.
Божидар Димитров наистина се изказва понякога твърде екстраваганатно, но го прави съзнателно, като противостояние на ширещия се национален нихилизъм. И наистина, как биха изглеждали някои неща в България през последните 25 г. без него - с всичките му слабости и остър език? Безспорни са приносите му за опазването и спонсорирането на реставрацията на нашите исторически паметници. Той има дарбата да мобилизира и убеждава хората с финансов ресурс да се включват в тези проекти, което никак не е лесно. Има качеството да убеждава политиците в посока на укрепването на българската историческа памет. Той пръв се зае, разбира се, заедно с други хора, с възстановяването на военните паметници в Македония. Намери начин да стимулира правителството да отпусне 500 000 лева за реставрациите в Плиска. Питам какъв е приносът на опонентите му в това отношение? Нека гледаме по-балансирано на нещата и да не се хващаме за думите. Божидар Димитров просто притежава една артистичност, за разлика от опонентите си, които са безспорно ерудирани хора, но твърде скучни в посланията си и в медийното си присъствие. А и техният отрицателен подход едва ли е полезен за обществото. Да не говорим за смехотворния етикет, че Божидар Димитров е езически жрец. Оставям настрана факта, че езичеството е част от нашето историческо наследство.
Вижте всички актуални новини от Standartnews.com