Мъжагите от предишната епоха в киното са гиганти в сравнение с модерните актьори
Холивуд е колкото важен с филмите си, толкова и със създаването на цяла плеяда секссимволи, които години наред са еталон за мъжественост. Ако има как да се направи проучване сред жените по повод на това как подбират филмите си за гледане, като нищо ще се окаже, че нито режисьорът, нито темата, нито сюжетът имат същото значение като хубостта на някой включен актьор. Всеки режисьор, и особено пък продуцент, знае, че Леонардо ди Каприо в каста означава сигурен бокс офис от поне 100 милиона долара.
В същото време обаче не можем да не споделим впечатлението, че в Холивуд се случва сериозна промяна, свързана с ръста. Мачовците от едно време са истински гиганти в сравнение с модерните актьори. Ако родените в първата половина на ХХ век, актьорите от епохата на Клинт Истууд и Джони Вайсмюлер могат да се върнат към младостта си и да се изправят до Том Круз, Дъстин Хофман и Ал Пачино, би се получила разликата, която осмокласниците изпитват по коридорите в училище, виждайки момчетата, готови да завършат. А разминаването е валидно не само за ръст, но и за мускули - актьорите от едно време бяха истински исполини, с мощни тела, които изтръгваха въздишки от няколко поколения жени. Сегашните рядко разчитат на това. Какво се случи с промяната в разбирането за секссимвол? Ето това.
Драмата измести геройството
В разбирането за секссимвол едно време влизаха няколко задължителни категории. Най-важната бе онази, която прокламираше "Великолепната седморка" - на мъжа протектор, доблестният хубавец, готов да защити всички от несправедливостите с присъщата си смелост и клинтистуудска усмивка. Секссимволите не си позволяваха да плачат, страдат, драматизират, а ако разсъждаваха, го правеха с три топовни изречения и много повече дела. Това бяха тарзановци, каубои, шпиони, бунтовници с каузи или без. Притежаваха чувствителност, но не обичаха да се разчувстват, винаги пренебрегваха своето страдание пред страданието на останалите, внушаваха, че един мъж е кавалер по задължение, пък и рождение. Опитайте се впрочем да си представите Хъмфри Богарт в "Казабланка" изигран от съвременен актьор и написан от съвременен сценарист: това велико стискане на зъби, пренебрегване на собствената си любов и желания, благородство и жертвоготовност - дали би изглеждал така днес?
Какво се случи, за да се забравят тези качества? Ето какво - драмата. Взирането в слабостта, болката, съмнението, неуспеха и провала изместиха култа към геройството. Когато основният проблем на Леонардо ди Каприо - защо не може да вземе "Оскар" - бе подложен на анализ, киноекспертите разгадаха тайната: Лео просто не може да се впише в мейнстрийм вълната на проблемни мъжки характери, които в момента се харчат най-добре. Това са герои от типа на Том Ханкс в "Форест Гъмп", Дъстин Хофман в "Рейнмен", Матю Макконахи в "Клубът на купувачите от Далас" - симпатични изчанчени типове, с недъг и болест. Вместо със злодей, те трябва да се справят с личната си драма - тя е най-големият злодей в съвременното кино. А това предполага и "смаляване" на новите секссимволи - един красив мъж висок метър и 90 би изглеждал странно в култа към вътрешната драма, който съвременното кино изповядва. Дори кратък преглед на тазгодишните номинации за главна роля на Оскарите би бил достатъчен, за да се убедим в подобна теза. Победителят Еди Редмейн играе Хокинг и битката с неговата болест. Бенедикт Къмбербач е ученият Алън Тюринг, изживяващ драмата да си хомосексуалист в консервативна Великобритания по времето на Втората световна война. Майкъл Кийтан е обладан от егото и нарцисизма до небивала степен в големия победител "Бърдмен". Единственият номиниран образ от "стар тип" бе на Брадли Купър, който хладнокръвно застрелваше лошите в "Американски снайпер", но това не се брои, тъй като режисьорът на филма бе "старозаветника" Клинт Истууд. Съвсем видима е и смяната на жанра: залязоха двата мъжкарски типа филми - уестърни и екшъни.
Метро модата
Едва ли има по-странно събитие в дългата парабола, която мъжествеността описва през десетилетията, от метро модата. В началото на миналата декада се случи нещо немислимо: окосмяване, мъжественост, тестостерон и вечната доминантност на мъжа изведнъж бяха счетени за недостатък. Който трябва да се поправя ежедневно с козметични грижи, сравними напълно като претенция, времеемкост и усилия със заниманията, които жените полагат за външния си вид. Дейвид Бекъм, Кристияно Роналдо и куп други се превърнаха в еталон за мъже, което моментално се пренесе и в киното и процеса по загърбване на истинските мъжаги. Изкуството подражава на живота (или на лошата телевизия според Уди Алън) и промяната бе неизбежна. С новия стил на лъмбър сексуалните обаче, които залагат на щедра брада, завръщане към грънджа, карирани ризи от 90-те и прочие хубости, все още има надежда и за реабилитиране на класическите мъжки белези.
Секссимволите по държави
Разбирането за хубост е различно не само по вертикала на десетилетията, но и по хоризонтала на различните държави. Сайтът buzzfeed публикува обзор на идеала за секссимволи по територия, който изглежда така.
САЩ - комбинация между лъмбър и метро
Секссимволът в Щатите е кръстоска между лъмбър и метро модата. Не е мощен тип, но е задължителна буквата V, която раменете да оформят. Американките предпочитат леко замускулени красавци с леко старомоден вид.
Мексико: Класически мачо
В Мексико няма отстъпление от доктрината за хубост: силен мъжага с повишен тестостерон и типично латино излъчване.
Хармоничен хубавец в Бразилия
В Бразилия най-много се харчат гладко избръснати мъже от аполонов тип, които са хубави заради симетрията на чертите.
ЮАР: Култ към сините очи
Синеоките мъже със светли очи са най-харесвани според проучванията в ЮАР. Красотата на Брад Пит - това се иска там.
Силата е най-важна в Нигерия
Нищо не въздейства повече в Нигерия от мощната физическа сила на доминантния мъж като въплъщение на сигурността и закрилата.
Романтичен в Турция
Вероятно под влияние на сериалите, турските жени искат най-много романтични типове. Те трябва да бъдат чувствителни, поетични, дори раними, с леко женствени лица.
Брадати типове в Италия
Андреа Пирло или пък този мъж на снимката са идеал за красота на Ботуша. Лъмбър сексуалните са приветствани особено много в Италия.
На Острова искат татуиран
Нашарените с татуировки мъже са хит във Великобритания. В последните години ъндърграунд стилът се превърна в мейнстрийм и ако нямаш пиърсинг, татуси и нестандартно излъчване, трудно можеш да се класираш в погледите на жените.
Вижте всички актуални новини от Standartnews.com