Всеки гледа да те ковне - в междувеждието или в темето, анализира своя нова композиция министърът на културата
Вежди Рашидов съвършено неочаквано преди ден получи пратка от Страната на изгряващото слънце - прекрасни картички с неговите изваяни и нарисувани кентаври. Името на скулптурите и на акварелите са написани на български и на японски. Репродукциите са на творбите, които големият художник показа при изключителен успех през 2012-а в единствения на планетата Музея на конната цивилизация в Йокохама. Тогава критици, колекционери, меценати и обикновени ценители се прехласнаха по пластиките и акварелите на световния артист. "Преди близо половин век нарисувах първия си Кентавър - това мощно създание ме съпътства от тогава. А в Йокохама подредих нещата си в залата, където по темата са излагали най-големите - от древните гърци, през Тулуз-Лотрек до Марино Марини", уточнява днес министърът на културата.
Вежди не спира да рисува - въпреки денонощните си държавни ангажименти, въпреки проектите, които финализира с лекота, въпреки временния си физически дискомфорт. Напоследък се чуди дали пък да не си върже червен конец против уроки - работи като звяр, но все се намира по някой, който да му завижда. Миналата седмица е "надраскал" върху канцеларските листове страхотни физиономии.
"Особено се вдъхновявам в Ларгото - всеки ден слизам там, за да видя до къде са стигнали в навечерието на откриването. Там срещам изумителни хора - не можете да си представите какъв калейдоскоп, какво излъчване, какви очи... Като че ли ме преследват. Не мога да се отърва от тях. Нито от това, което чета в погледите им. Връщам се в министерството и ръката ми сама търси молив. Става и с химикалка", разкрива Вежди малките си арт тайни, за които открадва минути в маратона за делови срещи. Едно от лицата, изобразени след поредно завръщане от Ларгото, е на мъж, приличащ на аскет - извън времето и пространството, а цялата болка на вселената е затаена в ъглите на устните му. Прозрението - за космоса, за живота, за самите нас - струи от чертите на въпросния човек. Толкова е реален, че като нищо ще се познае, ако произведението на Вежди се появи на вернисаж.
Има още една мъжка глава - от нея страховито стърчи пирон. Зловещо, в стила на апокалиптичните постмодерни графици. "Това е животът. Все ще се намери някой, който иска да те ковне. В междувеждието или в темето", обобщава Вежди философията на битието ни. На стената се виждат рамкирани и две композиции, "надраскани" на срещата на културните министри в Милано по време на Експото. На тях Вежди е нарисувал риба, глава и френска кифла. Рашидов подготвя поредна изложба. От Германия, където беше на лечение, той донесе великолепни акварели - дървета, листа, тъга, но и надежда и вяра. Може би те ще получат някои от централните роли в бъдещите експозиции на министъра.
Вижте всички актуални новини от Standartnews.com