Христо Куртев и Мария Конакчиева са от най-бляскавите светски дуети в София и Париж
Бизнесмени, аристократи, политици и дипломати от дузина държави ще валсират на 5 октомври в столичния хотел „Маринела“ на поредния у нас Парижки бал. Традиционната благотворителна кауза на международното общество този път ще бъде посветена на изкуството. Приходите от кувертите, томболата и търга ще бъдат предоставени за „Ефектът Галатея“, новия спектакъл на балет „Арабеск“, който със сигурност достойно ще представя България из Европа и света. „Музите винаги остават в сянката на икономиката и политиката. Бюджетът, който държавата заделя за култура, е крайно недостатъчен – а тя би трябвало да бъде най-големият меценат на артистите. Изкуството е това, което остава – както и науката“, коментира Христо Куртев. Както се знае, президентът на „Юнион клуб-България“ е вдъхновителят и организаторът на престижното вип събитие. Сред гостите на шестото му издание са интересни личности от различни сфери, обединени от респекта си към културата - Елизабет и Петрослав Петров, д-р Свен Юмгман и д-р Йохана Людвиг, Жак Берто и Беатрис Гарние, Муди и Вирджиния Пишнамази, Ивана Скендерова и Мартин Горанов, Орхан Исмаилов и съпругата му, Ханс и Екатерина Промберг... Повече от интересен е Ерик Кауфман, който има частен музей край Страсбург с изумителна колекция – униформи и оръжия от войните през миналия век. „Негово величество цар Симеон Втори беше изключително впечатлен, всъщност той ми разказа за сбирката, а после разбрах, че Ерик Кауфман представя част от нея и на Галата във Варна. Съпругата му е българка, така че няма какво да се чудим от къде идва сантиментът“, коментира Христо Куртев пред „Стандарт“. Най-добрите ученици на София - виртуозни цигулари, лауреати от национални олимпиади, шахматисти, математици, поети и спортисти от различни гимназии, които вече няколко месеца репетират основните стъпки на валса и тангото под вещото ръководство на Ефемия Фард, режисьор и хореограф на Парижкия бал, ще бъдат облечени в автентични униформи на български гвардейци от времето на Балканската война. Шампанското пък ще е Pipper Heidsieck, което се лее в кралския двор на Англия, на фестивала в Кан, на Оскарите... На сцената се очаква да излязат оперната прима Розалина Касабова, баритонът Феодор Капанов, младата поп певица Цвети Радойчева, арфистката Александрина Кушинчанова.
Куртев и холивудската звезда Анди Макдауъл танцуват на Бала на дебютантките в Париж
„Парижкият бал в София не се състезава с други светски събития. Целта е да постигнем френското ниво – на елегантност, начин на живот, общуване. Балът винаги има обществено значение – срещат се хора от различни области, които иначе никога не биха се запознали. Често пъти правят общи проекти в индустриите и арта. Константен Мурузи, който беше на първия Парижки бал в София, беше удивен. „Христо, ама тук дамите са по-елегантни от тези в Париж. Личи си, че всяка си е поръчвала специална рокля“, възкликна тогава той. Жените винаги са водещи – мъжете ги следват, но често с неудоволствие, защото са по-лениви на дансинга. Не всички, разбира се. Най-перфектната двойка на Парижките балове у нас са австрийската посланичка, Нейно превъзходителство Андеа Вике, и съпругът й. Още повече че те са хора на изкуството – нейната първа професия е актриса, а той е уважавана фигура в балета. Почти в цяла Европа правят Парижки балове, има и в Америка. Но Виенските са държавна политика и затова са по-известни. Да припомним, че „На хубавия син Дунав“ първо е бил неглижиран във Виена. Тогава Йохан Щраус младши го изсвирва на Световното изложение в Париж в края на 19 век и става популярен навсякъде. В София от онази епоха също става абсолютен хит. До 1944-а в България е имало три големи бала - на Двореца, Военния клуб и Юнион клуб“, уточнява Христо Куртев. Самият той участва във всички балове на дебютантките в Париж – най-известното събитие в календара на аристократите. „Не помня кога за първи път танцувах валс, но дебютирах в тангото на 14 – на забава в 7-мо училище. Момиче от по-горните класове ме покани, обяснявайки ми, че е много лесно. В Париж най-добри, естествено, са звездите на Операта като Жак Шазо. Сред дамите най-великолепни винаги са били графиня Дьо Ларошфуко и маркиза Де Полиняк – те бяха кралиците на дансинга“, разказва Куртев.
Вижте всички актуални новини от Standartnews.com