Дамите край Дунава налагат виенския шик в тоалетите
Поръчвали изящни тоалети от Букурещ до Чикаго
Модата е индикатор за развитието на обществото. А Русе несъмнено дава тон на модерния живот у нас още преди повече от век, когато много от новостите в България започват точно край Дунава. И докато архитектурното изящество превръща стария Русчук в "Малката Виена", то дамите на свои ред налагат виенския шик в облеклото. Бална рокля на повече от 100 г. е сред уникалните експонати в Музея на градския бит в Русе, известен още като Къщата на Калиопа. Кокетната одежда е от 1908 г. и е била изработена в румънска столица Букурещ. Тя е от първата модна тенденция на "Шантеклер", която навлиза в страната ни в началото на миналия век. Роклята е изработена от
черна дантела, с много ефектна декорация с мъниста
и с малък шлейф на гърба. Тоалетът изцяло променя силуета, обяснява етнографът Искра Тодорова от музея в Русе. Дамското облекло се стеснява и тогавашните тенденции налагат т.нар. спънати рокли. Те имитират силуета на японското кимоно, разясняват специалистите. Справка показва, че "шантеклер" е наименование на пиеса от 1910 г. и написана от автора на "Сирано дьо Бержерак" Едмон Ростан. Заглавието съвпада с името на главния герой - петел, който с песента си може да накара да изгрее Слънцето. Роклята на повече от век е част от експозиция "Жените в обществото". В нея място намира и рокля на снахата на Панайот Хитов, която е дарение от неговите наследници. Тя е с изчистена линия, а
гърбът имитира русалка
с две изящни ленти като рибени люспи. Тоалетът е от 30-те години на 20. век. Той също е богато украсен. Част от експозицията разглежда културните модели за забавления от началото на миналия век в града. Тогава баловете започват да се налагат като най-бляскаво събитие за светското общество. На тях се представят новите модни тенденции, обсъждат се дори кандидатури за женитби, твърдят историците. Уникална сватбена рокля от Америка пък е сред най-новите дарения в Музея на градския бит. Тя е подарена от Елена Табакова, етнограф в Къщата на Калиопа през 90-те години, която в последното десетилетие живее в САЩ. Сватбената рокля е шита в Чикаго през 1959 г. по модел на виенско модно списание. Тя попълва русенската експозиция с булчински тоалети. Американската рокля е в светло екрю от тафта и венециански тип дантела с флорални мотиви. Рязана е в кръста, полите са разкроени и с набор в кръста, под бюста декоративна лента с набори, къс ръкав, горнище с подплата във форма на корсет, дантелата е декорирана със ситни перли. От
раменете се спуска дълъг шлейф
от подплатена дантела. Тоалетът е допълнен от боне, декорирано с дантела и перли и с прикрепен към него воал. Музейните уредници разкриват, че празничният тоалет е принадлежал на американското семейство Еберт от Чикаго, които са емигранти от началото на 20. век, от немско потекло. Елена Табакова я купува през 2008 г., заедно с две шаферски рокли от същата сватба, тъй като при срещите си със семейство Еберт тя научава, че те много често пътували из Европа - Мюнхен, оттам до Залцбург по Дунава - Виена и така до Русе. "Попаднах на тази фамилия неслучайно - аз още с идването си в Чикаго започнах да се интересувам от емигранти и стари истории, а особено от облекла, свързани с България или българите. Вече имам прекрасна колекция. Похарчила съм много пари, но не съжалявам, това ми е тръпката", разказва българката. Етнографката Елена Табакова е правила във времето и други дарения на Регионалния исторически музей в Русе. В скоро време ще пристигнат и двете шаферски рокли. Табакова е сред активните инициатори на българската общност в Чикаго, съосновател е на сдружението "Български музей" - Чикаго, заедно с Илина Сиракова и д-р Диляна Иванова, също етнографи от Русенския музей.
Софийските кокони с шапки от Роза
Музеят в Русе продължава да формира колекции, включващи облекла от различни етапи в историята. Посетителите могат да видят облекла на домашни помощнички, рокли принцес, всекидневни облекла, ученическа униформа от девическата гимназия в крайдунавския град. Любопитен факт е, че повечето от роклите имат свои копия върху уникални кукли. Те са умалени варианти на автентични костюми от музейната колекция, свързани с модните тенденции в градското облекло. Идеята на експозицията е да представи прехода от традиционна към модерна представа за жената и нейното участие в обществените процеси. Всеки желаещ пък може да дари своя абитуриентски или сватбен костюми на музея, с което ще попълни моделите от нашето съвремие. Преди време на експозицията гостува и сватбената рокля на принцеса Калина Сакскобургготска от 2002 г., която е стилиризиран модел на традиционните български костюми. Различни експонати разкриват детайли от модата през вековете, а по-наблюдателните могат да се проследят как те се повтарят през годините. Не по-малко интересни са аксесоарите, някои от които задължителен елемент в тоалета. Такива са шапките на Роза Блаущайн и нейната фирма "Чикаго", която се появява след завръщането на Соломон Блаущайн от Чикагското изложение. Етнографите разказват, че с парите от продадени пощенски марки на изложението той построява първата сграда с асансьор у нас и инвестира в работилницата за шапки на своята жена. От първата модна къща за филцови шапки поръчват изискани дами от София. Съпруги на видни политици познавали ателието на Роза Блаущайн, а да носят нейна шапка се превърнало в престиж сред аристократките.
И Вазов на бал с красивите дами
Преди век и половина в стария Русе местният елит започва да се събира на балове. Наред с тях "модите" на облеклата, които идват по Дунав от Европа, бързо намират своето място в Малката Виена. За русенските балове сведения пазят архивите. Сред тях е и вестник "Свобода", издаван по това време от Любен Каравелов. За танцувалната вечер през 1870 г. в кореспонденция се съобщава: "Нашите граждани тука направиха за полза на читалището един бал на 18 февруари, на който поканиха всичките консуле и първенците от компанията на железния път. Балът стана доста великолепен". Постепенно танцувалните вечери се превръщат в бляскаво събитие. Историческите книги разкриват, че през 1878 г. Иван Вазов присъства в Русе на бал с благотворителна цел. По това време писателят живее в крайдунавския град и е чиновник в канцеларията на генерал-губернатора на временното руско управление.
Пратиха носии отвъд Океана
Русенският исторически музей се включи в изложбата "Балкански фолклорни костюми, ритъм и танци", която бе подредена в Чикагския университет. Организатор е сдружението "Български музей - Чикаго" и е посветена на Националния празник на България - 3 март. Експозицията включва колекцията от традиционни хърцойски тъкани. Полянците, наричани още хърцои, са етнографска група българи, обитаващи района между Стара планина и река Дунав - от река Искър до Силистра. Зад Океана са подредени и документални снимки от първия български етнографски албум, съставен от етнографа Димитър Маринов в Русе. Албумът е бил предназначен за Първото българско изложение в Пловдив от 1892 г., а сега е притежание на Регионален исторически музей - Русе.
Вижте всички актуални новини от Standartnews.com