Явор Гърдев режисира с кеф емблематичната пиеса на великия Чехов
Крикор Азарян се завърна в НДК. Театърът, който носи името на Учителя, вдигна завеса в понеделник вечер - с "Чайка", една от любимите му пиеси на великия Чехов. Сред публиката бяха президентът Росен Плевнелиев, вицепремиерът Румяна Бъчварова, зам.-министърът на културата Боил Банов, зам.-кметът на София д-р Тодор Чобанов... Поетесата Валя Радинска - съпругата на Азарян, и Хермина, дъщерята от първия му брак, бяха особено развълнувани от събитието. Шефът на НДК Мирослав Боршош посрещна арт братството, което нямаше представления по същото време. Александър Морфов беше с жена си Рени Врангова и тяхната Неда, а Теди Москов кавалерстваше на майка си, д-р Рада Москова. На видеоекрани във фоайето се въртяха кадри от "Умно село", в които Азарян споделя, че би могъл да бъде и обущар - занаят от бурната му и бунтовна пловдивска младост. Така че вече надали някой се чуди защо до сцената, кръстена на професора, се минава през десетки чехли, обувки, ботуши, аранжирани в мащабна инсталация. Те бяха дарени в акция на столичната улица "Оборище", като между чифтовете има патъци на Апостол Карамитев, Коста Цонев, Сава Хашъмов, Чочо Попйорданов...
За щастие се оказа, че спектакълът на Явор Гърдев е зрелищен и плътен - това напоследък се случва рядко по "Раковска" и извън нея. Режисурата - крайно дефицитна в столичния афиш - дели емоциите и посланията с перфектната сценография на Никола Тороманов. Художникът, за чиито творения май се чака "на опашка", ситуира разкъсваните от страсти и страдания герои сред лабиринт от храсти, който в точните моменти се сменя с конструкция като арена, възможна и подходяща за различни смислови тълкувания и препратки. Най-доброто в постановката е непосилната лекота, с която Гърдев поднася човешките философии и гениалните иронии на Чехов, завладяващи неусетно ума и душата. Зрелището е умело вплетено в пространството - Явор и Фичо използват ложите в някогашната зала номер 2, актьорите тичат нагоре и надолу по стълбите, докато се отдават на контрасти в изживявания и решения. И въпреки че Гърдев като че ли предпочита да се фокусира върху нещастната любов на авангардния, неразбран и заплашен от житейските и творчески клишета писател Костя, изигран от Ованес Торосян, майсторите Снежина Петрова като Аркадина, Захари Бахаров като Тригорин, Владо Пенев като д-р Дорн и Николай Урумов като Иля Афанасиевич Шамраев завладяват действието. И понеже всяка реплика, сътворена от Чехов, си е жива класика, четиримата жонглират със сентенциите от пиесата и вниманието на публиката. Урумов е прекрасен, когато излиза под прожекторите с ботушите от "Три сестри" на Коко и казва: "Театърът е в упадък - едно време имаше могъщи дъбове, а сега само пънове са останали", а после: "За вкусовете - или добро, или нищо". Всъщност той и Бахаров са сред баш Азаряновите актьори, носещи флуидите на неговите прочути 10 завета.
"За Чехов се изисква определена доза зрялост - от тази гледна точка се радвам, че не успях да поставя "Чайка" през 90-те години. Това е важно: за да не бъдеш на страната на персонажите и срещу другата половина от тях. Чехов е изключително фин автор. Той създава свят, като прониква в съзнанието ни с неговата цялостност. Когато имаме толкова щедър драматург, тогава и интерпретацията трябва да бъде достатъчно смела, достатъчно щедра към всичките му образи, за да може по някакъв начин да проникне в света на този изключителен гений, чиято пиеса е най-подходяща за откриването на един театър", коментира Гърдев.
Светската част след премиерата продължи до полунощ. Всички поздравяваха Владо Пенев за рождения ден, който той не успя да празнува поради лични и служебни причини. Изпълнителният шеф на БНТ Севда Шишманова му беше донесла специално шампанско от Кан.
Вижте всички актуални новини от Standartnews.com