Анимацията на гигантския екран в зала номер едно е на холивудския художник и режисьор Владо Тодоров
Топактьорите играят по няколко роли в "Квартет" на Явор Гърдев в НДК
Снежина Петрова изживя във вторник вечер неколкоминутен оргазъм (много по-перфектно от Мег Райън в "Когато Хари срещна Сали"), докато илюстрираше фалша във вечната война между Мъжа и Жената. Това се случи в зала номер едно, където тя и Захари Бахаров се пребориха с по няколко роли в "Квартет" - кинаджийския спектакъл на Явор Гърдев по текста на Хайнер Мюлер. Първата премиера събра почти цялата арт гилдия в НДК. Подобен експеримент става за първи път там. Топактьорите обаче овладяха огромната сцена, а зад гърба им, на гигантски екран вървеше анимация, сътворена от холивудския художник и режисьор Владо Тодоров. Виртуално изградени 3D персонажи водеха паралелни диалози и потъваха в успоредни страдания. Сканирани са лицата и телата им.
Защото зрелището е посветено на битката между половете, прекрасно описана в емблематичния роман "Опасни връзки" на Шодерло дьо Лакло. Действието, страстите и репликите са подчинени на съмнението в съществуването на истинската любов и на подозрението, че чувства между "камъни" няма. Той (Валмон в две възрасти) и Тя (смъртоносната манипулаторка Мертьой, ужасяващо наивната Турвел и развратната тийнейджарка Воланж) затъват в сексизма си, изтъкани от невъзможността и нежеланието да приемат всекидневните радости на "обикновените". Гърдев дори им сменя половете, за да ни убеди, че формата няма значение, а само съдържанието.
Най-човешкият момент в постановката беше, когато лицата на Захари и Снежина в близък план изразяваха тъга под звуците на хита на Жо Дасен "Кафене "Трите гълъба". Стиховете, както е известно на франкофоните, са за двама влюбени, които не притежават нищо друго освен чувствата си, но в крайна сметка пътищата им се отдалечават.
"XX век беше на словото. Колкото и да не си даваме сметка понякога - особено хората, които сме родени тогава - между миналото и сегашното столетие има много голяма културна разлика. И тя е все по-осезаема. И тя се състои главно в това, че ние, хората от XX век, все още сме от Гутенберговата ера. Ние сме възпитани през текста, получили сме образованието си чрез книгите, научени сме да мислим чрез техните логически структури. Сега обаче преминаваме през радикалната визуализация на културата. Образите все повече владеят съзнанието ни. Все повече възприемаме света през тях. Има цели нови поколения, които мислят и се изразяват по този начин. Ние, разбира се, няма да го направим в подобна степен до края на живота си.
Текстът на Мюлер е на късната модерност, той прескача от индустриалната в дигиталната ера. Искаме да сме не просто адекватни, а смислово кореспондентни на всичко, което той залага в "Квартет", каза Явор Гърдев преди ден по БНТ. Той припомня, че Мюлер пише за първи път на електрическа пишеща машина именно тази пиеса, без дори да е дочел до край романа. А самият режисьор преминава през три културни епохи, докато моделира постановката си. "Но през цялото време героите се опитват да разберат защо нещата от живота са толкова сложни и несъвпадащи. И защо силните чувства са толкова противоречиви и отвеждат към смъртта и през нея към слабата надежда за изход във вечността", коментира Явор.
Вижте всички актуални новини от Standartnews.com