Със Стефан Данаилов в "Князът"
Виолета Гиндева, която си отиде преди броени часове, е изиграла 120 роли – на сцената, в телевизията и в киното. „Това е бройка за две прераждания“, казваше голямата актриса. През 2015-а тя се завърна в Народния след антракт от 20 години. Тогава Мишо Петров и Аня Пенчева я избраха за свой партньор в „Лунатици“ – пиесата на Кен Лудвиг за артистите, за които изкуството е над всичко. „А СЕГА СЛУШАЙ, МЛАДА ГОСПОЖИЦЕ! ТЕАТЪРЪТ МОЖЕ БИ УМИРА. МОЖЕ БИ ТОЗИ ОЧАРОВАТЕЛЕН НЕДЪГАВ СТАРЕЦ ПЪЛЗИ С НЕМОЩНИТЕ СИ ГЪРДИ ПРЕЗ ПУСТИНЯТА, НО ТОЙ ВСЕ ОЩЕ ДИША И Е ЕДИНСТВЕНОТО, КОЕТО ИМАМЕ. ТОЙ Е СПАСИТЕЛНОТО НИ ВЪЖЕ, ЖИВАТА НИ ВРЪЗКА С ХОРАТА И ЧОВЕЩИНАТА”, редеше Гиндева в един от разтърсващите си монолози. Тя влезе и в „Чаровно лято с неизбежните му там неприятности“ по Максим Горки, след като старата й приятелка Добринка Станкова излезе в принудителна отпуска по здравословни причини. Неотдавна с директора на академичната трупа Мариус Донкин са коментирали участието й в трети спектакъл.
Гиндева не криеше гордостта си, че си е партнирала не само с най-големите професионалисти, но и с най-впечатляващите мъже в родния арт – Апостол Карамитев, Коста Цонев, Любомир Киселички, Стефан Данаилов, Йоско Сърчаджиев... „С всички тях ме свързваше чудесна колегиална обич. Коста беше стриктно вдаден в снимките, докато Ламбо винаги е бил по-освободен, по-настроен за шеги, въпреки че и той работи адски много“, връщала е лентата Виолета. В прочутия телевизионен театър Гиндева дебютира в „Светът е малък“ на Иван Радоев през 1968-а. Когато влиза в Народния, има невероятния късмет да попадне под покровителството на две големи дами – Славка Славова и Иванка Димитрова. Те я хващат за ръка, за да й покажат всяка педя от храма на Мелпомена. Гиндева блести в „Котка върху горещ ламаринен покрив“ – една от най-известните пиеси на гениалния Тенеси Уилямс. Иванка Димитрова, която превежда текста, кани американския драматург да гледа софийската постановка – но той умира в Рим, където каца от Ню Йорк, за да се качи на самолета за София.
Така започва кариерата на младата красавица в Народния, която на два пъти ще бъде прекъсвана – за да роди дъщеря си и когато е пенсионирана в абсолютния разцвет на визията и дарбите си. В киното се разписва само в хитове. Тя е изключително красива в „Черните ангели“ на Въло Радев – нейната Искра е влюбена в Пантера на Стефан Данаилов, който пък е изгубил ума си по Катина на Доротея Тончева. Страстите ги изгарят между две акции на бойната им нелегална група срещу фашистки генерали и агенти – някои наричат персонажите им герои, други терористи. Истината е, че „Черните ангели“ по мемоарите на Митка Гръбчева „В името на народа“ е първият екшън в нашенското седмо изкуство, който имаше милиони зрители в салоните – нещо, което няма да се случи никога повече, не само защото няма къде. Гениалният кинаджия Въло Радев превърна конюнктурната тема в една от класиките на миналия век, а сред тези, които имат заслуга за това, е и Валя Гиндева. Тя обаче отказва да се снима в „На всеки километър“, защото смята, че Съпротивата е прекалено опоетизирана в сценария. Изразяването на мнение, различно от общоприетите идеологически щампи й носи доста неприятности, но Виолета винаги е била известна с твърдия си и често чепат характер. Последното й участие беше във „Време за жени“ на Илия Костов през 2006-а.
Гиндева е потомка на стар възрожденски род, а баща й е професор Панайот Гиндев. Омъжена е два пъти – за Кольо Дончев, който е бащата на Яна-Мария, и за Емил Джамджиев, който я дарява със сина им Данаил. И двамата красиви и талантливи актьори отдавна се преселиха в по-добрия свят.
Вижте всички актуални новини от Standartnews.com