Вълнуващо и необикновено лято 2023 обещава Софийската опера и балет за ценителите. Нейният директор и главен режисьор Пламен Карталов отново чупи стереотипите. Този път той залага на грандиозен Вагнеров фестивал, а поводът е 210 години от рождението на великия немски композитор.Неговите творби се смятат за изключително трудни за оперните артисти. Има дори легенда, че изпълнявайки дълго време произведения на Вагнер, може да останеш без глас. Отделен е въпросът, че в последно време немският композитор не е особено долюбван в Европа, заради факта, че е произведенията му са вдъхновявали фашисткият диктатор Хитлер. Пламен Карталов обаче не се страхува отново да провокира с Вагнер първо в София, а след това и по световните оперни сцени. Софийската опера и балет ще представи нов прочит на тетралогията "Пръстенът на нибелунга".
От 8 до 30 юли ще бъдат показани пред публика всички седем заглавия, които до този момент са в репертоара - "Рейнско злато" (8 юли), "Валкюра“ (9 юли), "Зигфрид" (11 юли), "Залезът на боговете" (13 юли), "Тристан и Изолда" (23 юли), "Парсифал" (25 юли), "Летящият холандец" (29 и 30 юли).
Интересът на акад. Карталов към творчеството на Вагнер е отдавна. Той решава да започне тетралогията още през 2010 г. с премиерата на първата част "Рейнско злато". В следващите три години публиката аплодира "Валкюра", "Зигфрид" и "Залезът на боговете".Новата продукция "Пръстенът на нибелунга" е с нови декори, костюми и режисьорска концепция с изцяло български оперни артисти. Диригент на спектаклите е Константин Тринкс, сценографията е на Ханс Кудлих, а костюмите на Християна Михалева. "Правим нов "Пръстен на нибелунга", уверени, че той ще бъде подобрен, концептуално разширен и даващ нов тласък към оперни сцени, към които вече имаме покана", споделя акад. Пламен Карталов.
Новата визия на постановката е вдъхновена от сюрреализма, има нещо от Кандински, кавза сценографът Ханс Кудлих. Той отбелявза, че България му е много интересна, а с Пламен Карталов се разбират от половин дума. "Карталов умее да разказва истории за публиката. Той тръгва от музиката и сглобява действието от отделни парченца, така че да се получи вдъхновяващо цяло. Това го отличава от обичайните постановки на други режисьори", добавя Кудлих.
Пламен Карталов дава път на младите артисти на операта, за да изгреят след това на световните сцени. Поканени са най-добрите специалисти, които да работят с тях, като една от тях е оперната прима Анна Томова-Синтова. Тръгналият преди 20 години от Софийската опера бас Орлин Анастасов също прави майсторски клас. Сопраното Радостина Николаева сочи, че зрителите ще видят нов прочит на операта, който се надява да бъде приятна изненада, и всички да изпитат удоволствието, което носи Вагнер. Оперната певица Мариана Цветкова отбелязва, че е участвала в първия "Пръстен на нибелунга" преди повече от 12 години. "За мен е чест, че все още продължавам да пея, макар че много - и журналисти, и колеги, ни обвиниха, че ще останем без гласове. Това не е вярно. Рихард Вагнер не е просто труден за пеене или за поставяне. Това е визитна картичка на всеки голям театър по света", казва Цветкова. Този път тя ще изиграе Фрика, защото по думите ѝ няма как една 50-годишна жена да бъде амазонка. "Най-важното е да препрочетем музиката още по-дълбоко и да влезем с дълбоко разбиране и проникновение в един фантастичен разказ на герои и събития, и общества, тръгвайки от митологичното време в контекста на съвремието и с поглед към бъдещето. Защото музиката на Вагнер е музика на бъдещето", коментира акад. Карталов.
Вижте всички актуални новини от Standartnews.com