Брат й Марин пее арии и пише рок опери
Дивата на "Метрополитън" ще раздава автографи след концерта в зала "България" на 5 април
След две години прекъсване прочутото ни сопрано Соня Йончева отново се върна за концерт в България. Доведе и съпруга си, венецуелския диригент Доминго Хиндоян, и 6-месечния им син Матео. Тя е на 33, преди по-малко от 10 години тръгна от Пловдив, а днес вече е покорила най-елитните сцени, а сега властва в "Метрополитън" в Ню Йорк. Примата излиза на сцената в зала "България" със Софийската филхармония под диригентството на маестро Хиндоян на 5 април. В първата част от програмата меломаните ще чуят арии от Жул Масне, а във втората - произведения от Джакомо Пучини, някои от които част от дебютния й албум "Paris, Mon Amour", издаден от Sony Classical. Софийската филхармония ще открие концерта с увертюрата La forza del destino от Верди, а след паузата - с произведение от Дебюси.
"Удоволствие е да се върна в България, при това семейно. За мен Пучини и Масне са най-земните композитори, затова много си подхождат. Избрах арии, с които искам да покажа най-доброто от своя глас. Много се притеснявам, когато пея в България. Това е голяма отговорност", казва Соня, за която "Ню Йорк таймс" написа, че подбира репертоара си така, че да демонстрира своя поразително красив, лиричен, разкошен и проникващ сопран.
Оперната ни звезда ще пее и в дует с брат си. Марин Йончев, победителят в първото музикално реалити шоу в България "Star Academy" през 2005-а, вече определено се е отдал на операта. Тенорът ще зарадва публиката и с две самостоятелни изпълнения. "Много е объркващо, когато имаш толкова успешна сестра. За съжаление, пеем заедно само когато сме тук. Аз работя главно в Швейцария, изнасям концерти и в други страни, сега преговарям с агенция в Париж. Не пея вече поп. Когато веднъж си видял светлината, не се връщаш в тъмното. Отдавна мина тийнейджърският ми период. Тогава бях на 17, имаше много жени около мен. От две години имам сериозна връзка. Продължавам да пиша музика - комбинация между любимия ми рок и опера. В нашето семейство майка ми и сестра ми са силните личности, ние с баща ми все страдаме. Този концерт на Цветница посвещаваме на майка ни Теменуга, нашата слънчева батерия. Тя е много силен човек", признава си Марин.
След концерта Соня ще направи кратка среща с тукашните почитатели. Те ще получат и автографи върху албума й. Дни след гастрола у дома тя ще присъства на най-престижните отличия в света на белкантото - Международните оперни награди за 2015-а. Церемонията е на 26 април в театър "Савой" в Лондон. Соня е номинирана в категорията "Най-добра певица на годината" заедно с изключителните звезди от "Метрополитън" Анна Нетребко, Анита Рачвелишвили и Джойс ДиДонато, немското сопрано Аня Хaртерос и Людмила Монастирска.
Фондация "Америка за България" подкрепя концерта в София. Билетите, на цени между 20 и 70 лв., се продават на касите на Филхармонията или онлайн на ticketplus.bg.
Примата: Гласът ми разцъфна след раждането
- Госпожо Йончева, какво е за вас България в този момент от кариерата ви?
- България е моят дом, независимо, че сега живея в Швейцария. Баща ми и майка ми са в Пловдив. Където и да съм, настоявам да се знае, че съм българка. Чувствам задължението да разкажа на света, че тук се случват добри неща, че имаме големи таланти в операта.
- Отрази ли се бременността на гласа ви?
- Абсолютно. Промените в тялото са невероятни. След като родих, почувствах огромна свобода в гласа си, който придоби цветове, непознати дотогава. Гласът е отражение на нашата душа. Ако днес съм лиричен сопран, това е, защото съм майка. Започнах да си задавам много въпроси, много по-сигурна се чувствам в едни неща и несигурна - в други.
- Вие сте много близки със семейството на Пласидо Доминго. Искали ли сте съвет за майчинството от съпругата му Марта Орнелас?
- Докато бях бременна, тя ми казваше - щом родиш, на петия ден започваш да правиш коремни преси. Беше много права. Трябваше да сваля 29 килограма. За нас, артистите, е важен не само гласът, но и да изглеждаме добре на сцената, страстни и привлекателни. Хората очакват да видят нещо специално в нас.
- Пеете ли на Матео?
- Понякога го водя на репетиции в театъра. Гледа ме с особен поглед и се чуди защо майка му е изглежда тъжна. И почва да плаче. Откакто се е родил, майка ми се грижи за него и обикаля света с нас. Запознавам я с прочути оперни певци, с известни личности. Скоро бяхме на ресторант с приятели в Ню Йорк. И покрай нашата маса мина Уди Алън. Тя ахна, а и аз се изненадах, много го харесвам.
- Кои бяха качествата, които ви помогнаха най-много по пътя нагоре?
- Искреността. И в живота, и в професията тя е много важна. Като в спорта е - етиката е задължителна. Когато ме виждат, да знаят, че съм откровена в интерпретацията, а не просто добър вокален изпълнител. Нели Койчева, моята учителка в Пловдив, много ми помогна с майчината си любов. Бяха бедни години, нямахме много радостни поводи. Тя ме закриляше, сама ме водеше по конкурси - нощем ме караше с нейната кола, за да се явя на изпит сутринта. Днес тя живее в Япония и си пишем. Професорката ми в Женевската консерватория е не само певица, но и артист и художник. От нея съм научила, че всеки оперен изпълнител трябва да има богата палитра от качества.
- Какво е преживяването да се върнете в "Метрополитън" и какво ви предстои там скоро?
- Матео беше на 4 седмици, когато една вечер Питър Глеб, генералният мениджър на операта, ми звънна: "Трябва ми Мими за "Бохеми". За коя година, попитах го. Веднага, отговори ми. Не бях пяла от шестия месец на бременността. Но ми отне 20 секунди да кажа "да". Докато хранех Матео през нощта, учех партитурата си. Животът ми е като игрален филм, низ от случки, за които ми е трудно да обясня как съм взела дадено решение. Вероятно защото съм Козирог. За откриването на сезона в "Метрополитън" подготвям - за първи път за мен - Дездемона от "Отело" на Верди под диригентството на Бартлет Шер. Той е режисьор на мюзикъли на Бродуей. Правихме миналата година заедно "Фауст" в Баден Баден. Постановките му са много интересни - между традицията и модернизма.
- На какъв език си говорите с Доминго?
- На френски, но аз знам и испански, английски и италиански.
- Как съчетавате ангажиментите си, за да сте по-често заедно?
- Трудно е. Понякога се срещаме за часове. Скоро Доминго имаше 20 свободни часа и дойде в Монако, където аз пеех, за да види мен и детето. Стремим се всеки да има своята кариера и да не зависим един от друг. Това е важно за нас. Засега само веднъж годишно изнасяме заедно концерт.
- Вие се забавлявате на сцената. Особено когато правите концерти с различна по жанр музика. Бихте ли пели джаз и рок?
- Когато се стигне до сигурно ниво в нашия бизнес и графикът ти е запълнен за 8 години напред, е трудно да намериш време. Да, бих пяла джаз и рок. Следвам стъпките на Пласидо Доминго, Хосе Карерас и Лучано Павароти, които първи направиха смесен концерт.
Доминго харесал българката преди 6 години
Точно преди 6 години Доминго Хиндоян вижда за първи път Соня. "Работех в Консерваторията в Женева. Дирижирах изпълненията на всички димпломанти - пианисти, цигулари и певци. Концертът трябваше на бъде в четвъртък, а във вторник - репетицията ми с тях. Но сопраното Соня Йончева не се яви на репетицията. В Мадрид е на представление, спокойно, тя е много добра, каза ми професорът й. В сряда сутринта - пак не идва. Реших, че няма да има концерт. Внезапно се появи вечерта, след края на репетиция, когато оркестърът си беше отишъл. Тогава си направихме среща в парка. Говорихме, на други ден беше генералната репетиция. Соня се справи великолепно и концертът беше фантастичен. От тогава много я харесах, но трябваше да чакам 5 години, за да се оженя за нея", разказва Доминго.
"Много добре" са думите, които венецуелецът знае на български. "Но ще трябва да го науча, за да разбирам какво говори Соня на сина ни. Аз пък я научих на венецуелски испански, заради същото", добавя Хиндоян. В момента диригентът има договор с берлинската Щатсопер, в която дирижира в 8 постановки. Следващият сезон също ще е там. Предстоят му "Тоска", "Любовен еликсир", "Бохеми" отново със Соня в ролята на Мими.
Вижте всички актуални новини от Standartnews.com