София. Софийската опера и балет е пред премиерата на два световноизвестни едноактни балета „Антигона"/"Електра", чиято музика е на Марк Пекарски и Рихард Щраус, а хореографията е на Сергей Бобров. Премиерата е в Софийската опера и балет, на 15 ноември, от 19 часа.
Руската и чуждата преса са единодушна за заслужилия артист на Русия - Сергей Бобров като балетист и хореограф: „Той е на балетния Олимп", твърдят балетните критици. Бобров е ученик на големия балетен педагог и хореограф Юрий Григорович. Да впечатлиш Григорович е нещо изключително, защото той не се впечатлява лесно - Бобров обаче успява. Неговите постановки се играят в Европа и Америка и винаги получават възторжените отзиви на публиката и критиката. Той е един от най-интересните хореографи в Русия. Негово дело са балетите „Антигона" (1995), „Електра" (1992) , „Инфантата и шутът" (1996), „Дъщерята на Едип" (2000), „Лешникотрошачката" (2001), „Кармен" (2002), „Лебедово езеро" (2002), „Дон Кихот", „Спящата красавица" (2003), сценичните варианти на оперите на Мусоргски „Борис Годунов" и „Хованщина" (2008) и много други.
В момента Сергей работи с трупата на Софийската опера и балет над „Антигона" и „Електра". Това са две авангардни постановки в един спектакъл, които обещават да станат гръмка сензация. В двата балета участват премиер-солистите на балета на Операта.
Диригент на премиерата е Марк Пекарски. Той е известен перкусионист и основател на първия оркестър за ударни инструменти в Русия. Роден е през 1940 г. Пекарски е заслужил артист на Русия и доцент в Московската консерватория.
Продукцията „Антигона"/"Електра" в Софийската опера и балет се осъществява съвместно с Държавния театър за опера и балет в Красноярск, който тази година отбелязва 35-годишнината си.
„Нашата „Антигона" е история на едно престъпление, която се повтаря вечно. Този цикличен процес на историческото развитие се подчертава и от структурата на балета. Поставените на възвишение музиканти, като някаква адска абстрактна сила, задават на героите ритъма на битието им. Всеки предмет на сцената присъства като знак, независимо дали е камшик или подобен на чудовище животински трон. В контекста на представлението короната е едновременно знак на властта и олтар, около който неистово танцува обезумялата тълпа", разказва за постановката си Бобров.
За създаването на „Електра" хореографът е вдъхновен от древногръцките трагедии на Софокъл и Еврипид и от операта на Рихард Щраус, написана по либрето от австрийския драматург Хуго фон Хофманстал. Юрий Григорович обаче е композирал свое балетно либрето, което разказва за убийството на цар Агамемнон от жена му, царица Клитемнестра и любовника й Егист, и за децата им – Електра и Орест, които отмъщават за смъртта на баща си.
Спектакълът е подготвен специално за фестивала през 1992 г. в Атина, който е бил посветен изцяло на мита за Електра. Например, на този фестивал своя „Електра", постановка на Юрий Любимов, представя и Театърът на Таганка. Що се отнася до балета „Електра", тогава в постановката Григорович е подпомаган от своите ученици Андрей Меланин и Сергей Бобров. Според последния, освен в Атина, спектакълът им е показан на фестивала в италианския град Сполето. И след това се играе веднъж в Болшой театър. Двадесет години по-късно, „Електра" се възражда на сцената в Красноярск.
"Вярвам, че Григорович ще бъде духом с мен и на премиерата на „Антигона" и „Електра", на сцената на първия оперен и балетен театър на България, сподели Бобров.
Билети се продават на цени от 10 до 50 лв. на касата на Софийската опера и балет (ул. „Врабча" 1,), на касите на EasyPay, on-line чрез EPay, както и в разпространителската мрежа на Eventim.
Вижте всички актуални новини от Standartnews.com