Фото Боряна Пандова
В продължение на шест години в програмата на София филм фест се врчъва специалната Награда ФИПРЕССИ 90 Платиниум, която се присъжда от Международната федерация на филмовите критици. В пред-пандемичните години тя бе представяна лично от Клаус Едер, генерален секретар на организацията и нейни носители в София са Бела Тар, Горан Паскалевич, Илдико Енеди, Биле Аугуст, Агнешка Холанд. През 2020-а световните творци на киното, които ще получат този приз, са режисьорите Кристи Пую и Тери Гилиъм.
Творчеството на прочутия сценарист и режисьор Кристи Пую е една от причините светът на киното да обърне поглед към Румъния – той е основоположник на Румънската „нова вълна“. Kристи Пую е роден в Букурещ през 1967 година, учи рисуване във Висшето училище по визуални изкуства в Женева. След завръщането си в Румъния, той продължава да рисува, като снима и първия пълнометражен филм – „Стока и мангизи“ („Stuff and Dough“, 2001), последван от „Цигари и кафе“ („Cigarettes and Coffee“), отличен със „Златна мечка“ за късометражен филм на Берлинале 2004. Представен като проект на София Мийтингс през 2004 година, „Смъртта на господин Лазареску“ („The Death of Mr. Lazarescu“, 2005) има своята премиера в Кан и получава голямата награда на конкурсната програма „Особен поглед”, както и шест награди от фестивала в Трансилвания, специални награди от Чикаго, Копенхаген и десетки други отличия. Именно това е творбата, превърнала се в символ на новото румънско кино.
Българските зрители познават Кристи Пую и от филмите му „Аврора“ („Aurora“, 2010) и „Сиераневада“ („Sieranevada“, 2016), представяни с голям успех на предишни издания на София Филм Фест. Режисьорът беше президент на Международното жури на 21-вия СФФ през 2017 година. Неговият най-нов филм „Имението“ („Manor House“, 2020) ще бъде показан на 25-ия София Филм Фест. Историята пресъздава философски дискусии от началото на ХХ век между петима аристократични герои, които прекарват коледните празници в едно отдалечено селско имение. В основата на филма е утопично-философският текст на руския мислител Владимир Соловьов „Три диалога за войната, прогреса и края на историята“, написан малко преди смъртта му през 1900 година.
„Киното е инструмент за изследване на реалността, за изследване на живота. Но всъщност възниква още един въпрос: защо съществуват игралните филми? Всъщност измислените истории идват от съзнанието ни. Те се превръщат в доказателства за определен начин на мислене, за поглед към света. Камерата не се движи случайно, тя има цел. И всъщност киното, художествените филми могат да бъдат своеобразно антропологично средство за наблюдение – на света, който е извън нас, и на света, който съществува в главите ни,“ – споделя Кристи Пую.
Тери Гилиъм е уникално явление в киното – многостранен талант, бунтар, провокатор, всепризнат майстор на визуалния разказ, режисьор-епоха и една изключително важна част от взривоопасния творчески колектив „Монти Пайтън“, прочут в целия свят с неподражателните си филми и специфичното чувство за хумор, което всички разпознават. Историята на София Филм Фест и Мюзик Филм Фест от 90-те години на ХХ век са неразривно свързани с великите „Монти Пайтън“ и съвсем неслучайно наши гости в 25-годишната история на фестивала са били Тери Джоунс, Майкъл Пейлин и самият Гилиъм. Тримата са носители на Наградата на София на Столичната община за своя принос към изкуството на киното.
Тери Гилиъм е автор на многобройни забавни, абсурдни и изпълнени с фантазия филми, носител е на две награди „БАФТА“, на четири награди от кинофестивала във Венеция, с номинации за „Оскар“ и „Златен глобус“, както и за много други престижни филмови отличия.
През 1975 година на големия екран излиза дебютният режисьорски филм на Гилиъм „Монти Пайтън и Свещеният Граал“ (сърежисьор е и Тери Джоунс), един от най-забавните и знакови за комедийната група филми и до днес. През 80-те Тери Гилиъм снима едни от най-известните си филми – живописната приказка за пътуващите във времето крадци „Бандити във времето“ (1981), която става истински хит в Америка, както и епохалната творба „Бразилия“ (1985), символ и образ на безнадеждната битка с всемогъщата бюрокрация на тоталитарната държава, мечтателният човек-чиновник в полет към бленуваните любов и свобода. Това е и филмът, който извоюва на Гилиъм прозвището „труден режисьор“. Триумфалният „Кралят на рибарите“ (1991) се приема в Холивуд за първата комерсиална продукция на твореца. Пет години по-късно Гилиъм създава забележителния „12 маймуни” (1995) – история за света, разрушен от смъртоносен вирус, която се превръща в един от култовите филми на 90-те, а Брад Пит получава номинация за „Оскар“ за поддържаща роля. Следват още много майсторски поднесени истории, сред които „Сделката на доктор Парнасъс“ (2009), „Теорема Нула“ (2013) – представен лично в София от неговия автор, както и уникалния с историята и перипетиите в работата по него „Човекът, който уби Дон Кихот“. В програмата на 25-тия София Филм Фест е включен шедьовърът „Бразилия“.
Кристи Пую и Тери Гилиъм ще имат специални онлайн мастеркласове, които ще бъдат модерирани от водещи филмови критици и излъчени на сайтовете на ФИПРЕССИ и София Филм Фест в рамките на 25-то юбилейно издание на фестивала.
Вижте всички актуални новини от Standartnews.com