Нина Усатова е от най-големите звезди на Съветския съюз и Русия - не само заради званията и наградите. Колоритната дама е родена на 1 октомври в селцето Малиново озеро в Алтайския край. Още от осми клас е убедена, че ще стане актриса. Пет години упорито кандидатства в театралното Щукинско училище и най-накрая я приемат. Но във факултета по режисура. След успешното си дипломиране тя не се отказва от детската си мечта. Дебютира пред камерите през 1981 г. като шивачката в "Къде изчезна Фоменко?". Оттогава се е снимала в над 90 филма. В повечето от тях е силната и властната жена. Неотдавна Нина Усатова беше в София за фестивала "Златният витяз".
- Нина Николаевна, имате огромен опит като актриса. Канят ли ви да преподавате?
- Напълно се осъзнавам само и единствено като актриса. Не се смятам за педагог, въпреки че много често ме канят да изнасям лекции. Имам какво да кажа на студентите и въобще на младото поколение, чиито представители трябва да знаят от какво да започнат. Дебютантите са много интересни. Преди те не се възпитаваха в театрално поведение. Можеха да излязат на сцената с гуменките, с които са ходили до преди малко на вън. Никой не им е обяснил, че театърът е свято място, където трябва да се разговоря шепнешком, защото някъде може да се провежда репетиция.
Направо щях да припадна, когато се сблъсках с всичко това. Неведнъж ми се е случвало да идвам на репетиция и да виждам как на сцената седят неадекватни мъже, гледат телевизор, пушат, играят на карти, говорят високо по мобилните телефони. Прилошава миЕ Къде гледа директорът? Ако си дошъл да работиш в театъра, си длъжен да го обичаш. Сега подобни явления се срещат все по-рядко, въпреки че проблемите в театъра си остават - както в Русия, така и по света.
- Какво се случва в театъра?
- Аз съм малко старомодна и съм върл привърженик на класиката. Предпочитам я пред съвременните творби. Не възприемам да я прекрояват. Не възприемам вмъкването на нови езикови елементи - диалекти или жаргони. Островски и Гогол биха се преобърнали в гроба, ако видят по колко изопачен начин представят гениалните им творби. И на какъв жаргон! Кошмар! И театърът, и литературата се намират в преходен период. Кризата не подминава и тях. Или ще продължат падението на долу и ще ударят дъното, или ще оцелеят и ще се оттласнат нагоре - ако навреме се усетят, че ги дърпат към блатото. За съжаление, и театърът започна да се комерсиализира и да се превръща все по-често в доходоносна промишленост, обслужваща пазарната икономика.
Прави се това, което лесно може да се продаде. Актьорите масово зубрят ролите си, без да влагат душата си в тях. Културата и пазарната икономика са две абсолютно несъвместими понятия. Естествено, че и артистите трябва да печелят пари и да живеят. Но не по този брутален, повърхностен начин. Изкуството цели да възвиси душата на човек, да качи скалата на духовното развитие. А пазарът цели единствено да ви вземе парите - и то колкото може повече. Първото възражда духа, второто го убива и заравя! Напълно се разминават. Не трябва да допускаме определени комерсиални кръгове да се гаврят с музите.
- Има ли сблъсък между европейската и славянската култури?
- Разбира се! И той е очевиден. Въпреки че сблъсъкът крие в себе си борба. А борба на практика няма. Ученик попитал своя майстор: "Учителю, как да различа линията на злото? Как да се боря с нея". Старият мислител отговорил: "Няма нужда да се бориш с нея лице в лице. Просто над линията на злото трябва да нарисуваш три пъти по-дебела линия на доброто."
- Вашето мнение за санкциите, въведени към творците и хората на изкуството?
- Те са абсолютно неприемливи. Абсолютен автогол. Тези, които въведоха санкциите ги е страх от изкуството и от неговата сила. Как може да се забрани хубава музика, завладяващ филм, прекрасно стихотворение? Това е все едно да сложиш преграда на бистрия ручей в планината. Да, преградата ще работи за кратко, но водата пак ще си пробие път и чистата вода пак ще протече. Рано или късно тези, които въвеждат санкциите за творците, ще разберат каква грешка са допуснали, осакатявайки духовността. Целта на живота е не да се санкционираме и да си пречим един на друг, а достойно да преминем във вечността. Да живеем праведно, да творим и да подготвим душата си към прехода. А сега целият свят плува в много мътна вода.
- Вие сте постоянно в кадър - нещо променило ли се е от старите времена?
- Някога се оплаквахме от цензурата. Може би се прекаляваше, но сега е вече пълна свободия, на която не можеш да хванеш началото и края. Ако зависеше от мен, бих забранила страшно много неща. Натурализмът излиза от всякакви граници и рамки. Невъзможно е да гледаш и да възприемаш подобен тип безконтролно изкуство, лишено от морал и норми на поведение. В някои театрални постановки актьорите играят напълно голи. Тичат напред-назад, всичко им се тресе и смятат, че това е иновация и красиво съвременно изкуство. В киното положението е още по-зле. Свидетели сме на сексуални отношения, а голите тела са нещо напълно обичайно. Абсолютно не признавам този вид натурализъм лишен от всякакви задръжки. Нас са ни учили, че изкуството е над материата - то извисява и не позволява да се потъне в блатото. Духовната храна не може да бъде приравнена с калта от локвите по улицата.
- Подбирате ли ролите или се съгласявате на всичко?
- В началото на кариерата се съгласявах на всички образи, само и само да работя. Но вече проумях, че има роли, които не ми е интересно да играя и да се раздавам напразно. Те нищо не казват. Струват ли си? Да излезеш на сцената или на екрана само, за да видиш името си... Винаги търся ново предизвикателство и режисьор, който ще ми предложи нещо интригуващо и интересно.
- Обичате провинциалните театри и спокойствието на селския живот.
- Да, така е. В провинцията има театри, които с нищо не отстъпват на тези в Москва и в Санкт Петербург. В тях има ред и уважение - и това проличава още от входната врата, когато те посрещат. Чиста сцена, подът блести. Усеща се неподправеното уважение към изкуството. Няма значение, че тамошните трупи разполагат с много по-малко пари, отколкото столичните. Но затова пък ги превъзхождат в дисциплината и в любовта към театъра. Публиката в провинцията те боготвори. Гледат те в захлас, аплодират искрено, пълнят залите, защото са жадни за изкуство. А в селският живот намирам покой.
- Пет пъти не са ви приемали в театралното училище. С какво го обясняваха?
- Знаех как трябва да се чете за изпити, но никой не ме беше научил на поведение. Стоях вдървена, притеснена - абсолютно селско момиче. За какво да ме приемат? Без никакви външни данниЕ В Щукинското театрално училище момичетата бяха красавици, истински модели. Сега вече и красотата загуби смисъла си. И грозни, и некадърни се снимат в киното и играят в театъра.
- И все пак започнахте в режисурата.
- Да, от отчаяние, че не ме взеха в актьорско майсторство. След като се изучих, продължих като четец във филхармонията, а после вече се реализирах като актриса. Дълъг и мъчителен път извървях, но постигнах детската си мечта.
- Вие сте вярващ човек. Не ви ли притеснява безхаберието?
- Аз съм православна християнка. Църквата трябва да се бърка в политиката и общественият живот. Безхаберие е имало и ще има. Човек сам трябва да отговаря за постъпките си и за пътя, по който поема. Не одобрявам актьорите да навлизат в политиката. Човек трябва да следва морални принципи в общественото си поведение. И мен ме викаха да стана партиен член, но отказах.
- Има ли политизиране на културата?
- Аз съм половин украинка. И всеки път, когато отивам там, плача и ме боли от тази безсмислена война. От Украйна са корените на дядо ми. Пълен абсурд и парадокс е двата толкова близки народа да се карат и да враждуват. Страшното е, че мръсните пръски от тинята на политиката попадат директно върху чистото лице на културата и изкуството. Те го цапат. Цапат го ужасно! За какво е всичко това! Колкото и огромна стена да градим, рано или късно тя ще рухне. Жалко е, че хората недооценяват краткостта на живота и си губят времето в безсмислени политически разпри. Понякога ми се иска Господ да разтвори небето и да се провикне отгоре: "Ей, вие там, какво не ви стига, какво още имате да делите?" Изкуството няма език. Светът на изкуството е разбираем за всички националности и народи. Боли ме, много ме боли, когато този безграничен език го затварят в рамките на политиката.
- Какво ви доведе в България?
- Фестивалът "Златният витяз" в Камчия. България много ми хареса. Поласкана съм, че хората ме разбираха по улиците и пазарите. Не почувствах тази отдалеченост, за която напоследък се говори. Ние сме славянски, православни народи - това ни обединява. Трябва да се придържаме към общите ни ценности, да не допускаме Лукавия между нас
- Какво ще пожелаете на младите актьори?
- Да не ги е страх от трудностите и от грешките. Смело да играят, да намерят себе си. Всяка сложна минута се трупа в ума. Това е незаменим опит. Всеки актьор да намери своята ниша, но никога да не цапа името и лицето си. Публика винаги ще има и изкуството ще пребъде!
Вижте всички актуални новини от Standartnews.com