Михаил Мутафов е актуалният носител на наградата за цялостен принос към БГ киното, която всяка година присъжда международният фестивал „Любовта е лудост“. Престижният форум започна във Варна при традиционно силен интерес не само сред арт гилдията. 27-то издание стартира с френския филм "Двойствен живот" на Оливие Асаяс, а преди това по червения килим пред Фестивалния и конгресен център дефилираха звезди от различни генерации. Татяна Лолова разряза тортата, като нейн кавалер беше артистичният директор на „Любовта е лудост“ професор Александър Грозев. „На здраве на българското кино, на пари да му е“, пожела голямата актриса, която не спира да работи. Шеф на журито е Виктор Чучков-син, а заедно с него 12-те ленти от конкурса ще оценяват британският актьор Александър Перкинс, Чийдем Сезгин от Турция, Илеана Даналаче от Румъния и Ирина Линдт от Казахстан. БГ фаворитът е "Пътуващо кино" на Илия Костов - трагикомична сатира за седмото изкуство. Историята е за няколко бивши кинаджии, които тръгват на път с овехтял кемпер, няколко диска стари филми и подсъзнателното усещане, че миналото може да стане настояще, че споменът може да възроди стари надежди и да предостави нови хоризонти. История, в която митът се саморазрушава от великите битови сражения, а реалността винаги е по-различна от това, за което се разказва във филмите. В ролите са Катерина Евро, Любен Чаталов, Юри Ангелов, Кристиан Макаров, Васил Банов, Васил Василев-Зуека, Борис Луканов, Меглена Караламбова, Робърт Янакиев, Андрей Слабаков. Първата спирка на героите от своеобразното им турне е Жеравна, където те се появяват с национални носии за радост на местните зрители.
Тази година на фестивала има втора състезателна програма - за дебют. Кой ще бъде победител ще реши специално младежко жури. Носителят "Златна Афродита" ще стане ясен на 30 август.
Повече от 70 ленти имат прожеции във ФКЦ до 1 септември. Темата им, както винаги е любовта. Ето и останалите 11 заглавия в състезанието. „Педро и Инеш“ е вдъхновен от истинската история за португалския крал, който изровил любимата си, за да я короняса за кралица след смъртта й. Педро и Инеш разказват тази невероятна и страстна история през три епохи: в Средновековието, в днешно време и в бъдещето. В „Без край“ Хавиер пътува във времето, за да пренапише последната си среща с Мария - любовта на живота му. Той си спомня и преживява с нея момента на първата им среща. Опитва се да я накара да стане отново щастливото момиче, в което се е влюбил. В „Джулия и лисицата“ бивша актриса и дъщеря й Ема се местят в имение в село край Кордоба, Аржентина. Въпреки че е минало време след кончината на съпруга на Джулия и баща на Ема, двете все още са в траур. Една вечер Джулия среща Гаспар - дългогодишен приятел, който опитва да я навие за роля в театрален конкурс. Така Джулия, Ема и Гаспар намират начин отново да изградят своя живот, започвайки леко несигурен проект за ново семейство. В „Цигуларката“ Карин трябва да сложи край на звездната си кариера след автомобилна катастрофа, при която наранява ръката си и губи способността да свири. Тя започва да преподава на ученици, двадесет години по-млади от нея, само за да открие, че се влюбва в Анти, който е един от тях.
В „Без мен“ две момичета в съвременна Русия започват да получават съобщения от наскоро починалия си любовник. Бившите съпернички в любовта се съюзяват, за да разгадаят мистерията. В „Април през есента“ главната героиня, наречена на четвъртия месец от годината, се прибира в родния си дом в Торонто, за да помага на сестра си Сара в грижите за майка им. Завръщайки се, тя разкрива стари семейни тайни, които повлияват на хармонията в семейните им отношения. В „Долината на цветята“ Бианка обикаля предградието без никаква цел. Внезапно й хрумва идеята да открадне бебе, след което да му потърси баща и дом. В „Най-красивата двойка“ младите учители Малте и Лив прекарват лятната си почивка на брега на Средиземно море, когато внезапно са нападнати от трима млади мъже. Две години по-късно Малте и Лив не само са заедно, но демонстрират удивителна сила в справянето с травмата и не позволяват тя да ги раздели. Когато обаче Малте среща случайно един от извършителите, той решава да търси отмъщение и тръгва да го преследва. „Султан Агунг“ разказва историята на владетеля от Матарам - как се е възкачил на трона и последвалите големи войни, които са причинили нещастието на неговия народ. „Изкуството на любовта“ е за Михалина Вислока, най-известния и признат сексолог на комунистическа Полша. Тя се бори за правото да публикува книгата си, която ще промени завинаги сексуалния живот на поляците. В „Останки“ Фиру Дориляну, 30-годишен безделник, живее сам в апартамента на починалите си родители. За да се справи с финансовите трудности, той се опитва да продаде контрабаса на майка си. И открива в инструмента писмо и стар филм от младостта й.
Във фокуса на „Двойнствен живот“, който получи овации за откриването, са отношенията между писател и издател, връзките им със съпругите и любовниците, като между сантименталните интриги много се говори за книги. Звездите на екрана са Гийом Кане, Джулиет Бинош, Винсен Макен.
В афиша на „Любовта е лудост“ са още няколко хитови и нови БГ заглавия. 80-годишнината от рождението на големия Тодор Колев ще бъде отбелязана с „Двойникът“ на Николай Волев. Доцент Денев е талантлив учен, но не може да подели времето си между обществената и научната си дейност. Неочаквано му хрумва гениалната идея да доведе от село братовчед си Иван. С него си приличат като две капки вода… Иван се появява там, където е необходимо протоколно присъствие, а доцентът работи върху научната си тема. Но Иван дотолкова навлиза в новата си роля, че започва да застрашава доцента - както в обществения, така и в личния му живот.
Пенко Господинов, Стефан Вълдобрев, Йоана Буковска-Давидова, Жорета Николова, Цветана Манева са звездите в „Далеч от брега“ на Костадин Бонев. Историята се е случила преди 40 години. Или преди 30. Някои хора твърдят, че невероятните неща, за които става дума във филма, могат да се случат и сега. Талантлив театрален режисьор е прогонен от столицата за две години. Той не знае точно за какво. Най-вероятно с поведението си е раздразнил силните на деня. И е изпратен в малък провинциален театър, където иска да постави пиеса, обсебила мислите му. В тази пиеса се говори за хора, неотлъчно наблюдавани и живеещи в постоянен страх от наказание. Постепенно кошмарите от пиесата започват да се пренасят в живота на трупата. В драмата „Танго в тунела“ играят Ники Станчев – който е и режисьор заедно със Стоян Анов, Йонко Димитров, Анна Банкина, Павел Владимиров, Илия Виделинов, Златка Керемедчиева, Асен Караниколов... Като дете Тони е изоставен от родителите си - баща му работи в Америка, а майка му в Гърция. Единственият близък човек е баба му, която го е отгледала сама. Но въпреки усилията си, тя не успява да му помогне да изгради твърд характер, а го глези по начин, който не му позволява да живее достойно. Тони е типичен представител на настоящото поколение на „сърдитите млади хора“ - без мечти, без очаквания, без отговорности към останалите. Единственият му приятел е Ники от гимназията. Двамата постоянно се забъркват в абсурдни и често опасни ситуации, но имат късмет и се измъкнат невредими. Постепенно сякаш всичко започва да се нарежда и животът на Тони за първи път влиза в правилния коловоз. Докато купон не преобръща живота му на 180 градуса. В „Обичам те, Бойдин“ на Борислав Михайловски гледаме Деян Донков, Венелина Гяурова, Златко Гулеков, Жанет Йовчева, Меглена Караламбова, Иван Несторов...
Уволнен от PR агенцията, за която е сътворил най-добрите си проекти, зависимият от алкохола Бойдин излива разочарованието си в протестите, залели улиците на София през лятото на 2013-а. Тогава той получава две новини - болният от деменция негов дядо се нуждае от помощта му, а от агенцията го викат обратно в офиса. Бойдин избира да се завърне в пропития с носталгия по комунизма дом, където разбира, че за да помогне на възрастния човек и за да възстанови доверието на дъщеря си, трябва да се пребори с алкохолизма си. Бойдин успява и е на път да започне отначало, но сега трябва да защити правото си да постъпи правилно, без да нарани себе си. Публиката ще види още веднъж „Лошо момиче“ – режисьорския дебют на Мариян Вълев.
В копродукцията „Мечка“ на Отар Шаматава /Украйна, Германия, България и Грузия/ блести Илка Зафирова. Грузия, 1991: Гражданската война е в разгара си. Талантливият филмов режисьор Ника мечтае някой ден да получи наградата „Златна мечка“ на Берлинале. Уви, пожар унищожава негатива на незавършения му филм. А и преди да бъде закаран в берлинския зоопарк, участвалият в много филми симпатичен кавказки мечок Чола също става жертва на смутните събития. Отчаян, Ника решава да напусне родината си заедно с бившия каскадьор и негов приятел Тома. Минават през България и се срещат с легендарната пророчица Ванга. Сред поредица от невероятни приключения из цяла Европа, Тома открива любовта на живота си.
Документалният „Формулата на Тео“ на Николай Василев е посветен на учителя по физика Теодосий Теодосиев, а късометражният „Seen“ на Николай Драганов и Петър Бояджиев разглежда мястото и ролята на технологиите в съвременните отношения. „Непобеденият генерал“ на Татяна Пандурска е документална лента с игрални елементи за живота на големия патриот Владимир Вазов. Героят от Дойран остава в историята на Европа като "непобедения генерал". Неговите спомени „Животописни бележки“ са емоционален литературен разказ за сложната политическа и човешка ситуация в България по време на войните в началото на 20 век.
„Гражданинът Сис“ на Господин Неделчев е за чешкия военен кореспондент-фотограф от Балканските войни, който е обиколил Европа и Близкия Изток, но открива в България своята втора родина и тя го променя завинаги. „София-Тирана“ на Валентина Фиданова–Коларова е за страната с най-много мерцедеси на глава от населението. Чрез история за приятелство между българин и албанец се докосваме до митовете и истините за Албания и албанците. Проследявайки приятелството между Златко Златков от София и Селим Ходжай от Тирана – днес почетен консул на България в Албания, допринесъл много за популяризирането на нашата страна и за признаването на българското малцинство в родината му, всичко се случва на фона на интервюта. Между интервюираните са не само главните участници, но и техните близки, изявени интелектуалци от Албания, завършили висшето си образование в България. Кадрите са от исторически места в Албания - джамията, православната, адвентистката и католическата църкви в центъра на Тирана разкриват верската търпимост на албанците, намиращи се на границата на Балканския полуостров с Централна и Западна Европа и изповядващи различни религии, без да доминират над останалите етнически и религиозни общности.
В „Колелото Балкански“ Илия Костов разказва за световноизвестната фамилия, представена от доайена на цирковото изкуство Александър Балкански. Родът води началото си от фамилия Малеволти от Флоренция, която през 1820 пристига от Флоренция в Русия, където процъфтява до Октомврийската революция. В Санкт Петербург фамилията построява собствен цирк, който е иззет от болшевиките. Семейството бяга от Русия и се установява в Пловдив през 1920-а. Първоначално малкият Александър не желае да става цирков артист, но се примирява и започва да играе в първия цирк в България. Фамилия Балкански гастролира по цял свят – включително и на публична аудиенция пред папа Йоан Павел II. „Гешев“ на Васил Барков разкрива подробности от живота и кариерата на несменяемия полицейски шеф в царство България. Десетки години той е ръководил борбата срещу всеки, който заплашва устоите на държавата, но най-вече - срещу комунистите. За едни Гешев е зъл гений, за други - просто талантлив полицай. Гешев изчезва безследно на 9 септември 1944-а. Според някои е убит на границата, според други е доживял дълбока старост някъде по света. Гешев е сред най-загадъчните фигури в българската история. „Ще възстановим хронологията на неговия земен живот и ще се опитаме да надникнем в душата му“, казват авторите.
Вижте всички актуални новини от Standartnews.com