Кристо гостува в музей на Ив Сен Лоран

Най-известният българин в света показва творби в Маракеш

Кристо гостува в музей на Ив Сен Лоран | StandartNews.com

Един от бастионите на великия Ив Сен Лоран по света – музея в любимия му Маракеш, представя първата самостоятелна изложба на Кристо в Мароко. Това е и първият гастрол на най-известния българин на планетата в музей на модата. Както подсказва заглавието - „Christo: Femmes 1962-1968“, експозицията, която ще продължи до 2 юни, е за жените и дизайна и включва подготвителни колажи и рисунки, които никога не са били показвани на публиката. Сред артефактите е и иконичната „Сватбена рокля“, създадена през 1967 година. Обединени заедно за първи път, творбите представят описание на периода, който формира кариерата на Кристо и предлага рядък поглед към подхода на художника. „Тази изложба е напълно уникална - нещо, което никога досега не е виждано. Тя е за тялото, за живото тяло, за женското тяло. Не става дума за скулптури или манекени. Всичко е свързано с живите същества. Процесът на опаковане включва толкова много различни аспекти: чувства, страсти, движение и ритъм на телата. Тези творби са толкова значими за мен – още повече в този елегантен музей, чиято архитектура изглежда е вдъхновена от динамиката на тялото и естествения поток на тъканта“, коментира Кристо, цитиран от Art.price. За всяко от тези произведения  важна роля играят рисунките и колажите. Те отразяват раждането и еволюцията на идеите на Кристо и показват как жените, когато са „опаковани“, са превърнати в класически скулптури. „Всяка творба, всеки проект представлява този скъпоценен и красив момент, в който е бил създаден. Тези моменти не могат да се повторят. Те са уникални. Те съществуват и след това изчезват завинаги. Затова документирам проектите си с фотография. Никога не съм очаквал, че рисунките, направени толкова небрежно през 60-те години, могат да стареят толкова красиво и да бъдат показани на подобна изложба днес“, категоричен е Кристо.

Колажите, рисунките, както и „Сватбената рокля“, която е в основата на изложбата, надхвърлят границите между модата и изкуството, модата и облеклото, облеклото и кожата. Те  дефинират и теоретичните бариери между скулптурата и изпълнението, скулптурата и колажа. Свидетелстват за това как творбите на  Кристо могат да бъдат изненадващо свързани с модата и традиционната скулптура, варираща от Танагра до Бернини и Роден. Книга със знака на култовото издателство „Галимар“ е пусната специално за изложбата. Тя съдържа компилация от творбите, включени в „Christo: Femmes 1962-1968” и непубликувани до сега снимки, както и фотоси от Чарлз Уилп от оригиналните му 35-милиметрови филми, документиращи „опаковането“ на жени в Лондон и Дюселдорф.  Допълнителни кадри от периода 1962-1968-а разкриват „опаковането“ на жена в дома на Ив Клайн в Париж, соло изложбата му в ICA Филаделфия – именно там Кристо за последно е „опаковал“ дама. Позовавайки се на тези творби, които изследват повърхностите на тъканите, използвани за опаковане и трансформиране на женското тяло, Кристо отбеляза, че „тъканта е като втора кожа“. Книгата разказва не само за този период от кариерата на Кристо, но и за неговия принос към съвременното изкуство.

Вижте всички актуални новини от Standartnews.com

Коментирай