Хубен Черкелов гостува на „Оборище“ 5

Мона Лиза и Елвис Пресли са сред героите в „The world $ yours“

Хубен Черкелов гостува на „Оборище“ 5 | StandartNews.com

„The world $ yours“ се казва експозицията, с която Хубен Черкелов гостува на елитната столична галерия „Оборище“ 5. Известният в София и Ню Йорк художник показва творби от последната година и платна, представени на 54-то биенале във Венеция. Това е голямата им премиера в България. Хубен Черкелов е първият български артист, който гостува в галерията с директор на Деница Атанасова-Гергова. Той е избрал 30 произведения от различни периоди. Между тях са и три впечатляващи с размера си платна със сюжети от американската история. Зрителите могатда видят и маслени платна, изработени в характерната за художника импасто техника с изображения от различни световни банкноти. Хубен Черкелов е селектирал и творби, създадени в студиото му в Ню Йорк през 2018-а. Специално за „The world $ yours“ той проектира неонов надпис с името на изложбата. Вдъхновение за името на изложбата Хубен Черкелов черпи от емблематичната сцена с прелитащия дирижабъл и преминаващия надпис The World IS Yours пред погледа на Тони Монтана (Ал Пачино) в „Белязаният“. Знакът на долара, който замества глагола в изречението е препратка към творба на художника от 1992-а. Там той изписва с медни букви върху дърво: WHAT $ ART. Неоновият надпис е вдъхновен както от „Белязаният“, така и от духа и естетиката на 80-те години в Америка. Така символно образът на обсипаните с неонови знаци булеварди, светлина и лукс се пренася като атмосфера, енергия, блясък и гордост в залата на „Оборище“ 5.  Изразните средства в работите на Хубен Черкелов са масло, акрил, импасто и фолио. Видовете фолио, които той използва, са идентични с тези, необходими за производството на банкноти. Фолиото прави възможно прехвърлянето на вече съществуващи изображения от различни парични знаци, банкноти и монети върху платно. Така художникът стъпва върху наследството на попарта от 50-те и 60-те години на XX век, но надгражда и развива творчеството си в полето на постмодерната живопис. Ако попарт творците от средата на миналия век са обърнати към конкретен продукт или стока, то за Хубен Черкелов е интересен самия финансовия инструмент, с който стоката бива придобита. Ако финансовите институции, банки, монетни дворове и други  взимат от изкуството образи,  за да ги инкорпорират в копюри и монети, то Хубен Черкелов взима тези нови образи и ги връща на изкуството чрез творчеството си. Често образите, който създава, съдържат следи от защитните, блестящи елементи на банкнотите. Тези елементи подчертават връзката между прехвърлянето на образите върху платното и прехвърлянето на финансовата информация в световната икономика. Работите, които Хубен Черкелов създава, демонстрират преходнoстта на валутата в глобалния пазар, преминаващ към употреба на безналични транзакции. Тази философия на визионер го изважда от руслото на стандартната постмодерна живопис и интригува зрителя за бъдещите творби на художника. Хубен Черкелов е разказвач в образи. Той чете изображенията върху парите, разкодира ги, превежда ги и ги пренася от миналото в настоящето. Чрез безпристрастния му поглед научаваме много за историята на народите по света. Художникът пътува в миналото, като се рови в настоящето, за да открие монети и банкноти като 2-та колона от Коста Рика от 1936-а с лика на Мона Лиза или 10-те долара с лика на Елвис Пресли, които могат да бъдат използвани само на територията „Грейсланд“. Последните му творби изненадват с неочаквани образи като Батман, Супермен, Супергърл и други въображаеми образи, намерили място върху различни финансови инструменти.

Вижте всички актуални новини от Standartnews.com

Коментирай