Холивудските звезди и топ режисьорите стават все по-притеснени от участието на стрийминг гигантите Нетфликс и Амазон в киноиндустрията. Няколко представители на Меката на киното изразиха безспокойство от доминацията на стриймърите, установена по време на пандемията, на филмовия фестивал във Венеция - първото голямо събиране след коронавируса.
Тъй като много кина все още са затворени, а студията са предпазливи да пускат филми при социално дистанциране в сила, двамата големи американски гиганти на практика сложиха ръка върху филмовата публика, пише БГНЕС.
Носителката на Оскар Кейт Бланшет, която е председател на журито във Венеция, заяви, че киното се нуждае от подкрепа и предупреди, че може да е сложно „да се премине от монокултурата на стрийминг през последните шест месеца към начина, по който отваряме кината“.
„Мисля, че ще бъде много важен разговор. Това е глобален проблем", каза актрисата. Тя призна, че е прекарвала заключването, гледайки анимационни филми от японския майстор Хаяо Миядзаки със семейството си.
Легендарният испански режисьор Педро Алмодовар, който се аргументира за регулирането на всемогъщите технологични фирми, обрисува мрачно бъдеще, в което градовете могат да загубят своите културни сърца, а кината и театрите да се изпразнят.
„Платформите имаха съществена роля през този период, но въпреки това това също е негативно и причина за безпокойство“, каза той пред репортери.
Той пледира за връщане към споделен опит, като заяви, че киносалоните и театрите са противоотровата за „принудителното отшелничество и затвор". „Гърците говорят за катарзис, така че вие ще се видите да плачете или се радвате с други хора, които не познавате, и това е от съществено значение в живота ни като хора", каза Алмодовар.
„Ако в кино се показва мой филм, мога да чуя как публиката диша, това ми дава пулс до каква степен филмът ми вълнува хората. Ако поставя филма си на платформа като Нетфликс, губя този контакт със зрителя“, каза Алмодовар.
Дори онези, които са прегърнали стриймърите, като режисьора Алберто Барбера, който направи премиера на три филма на Netflix, включително „История на брака“ миналата година, вече имат резерви. „Омръзна ни да гледаме филми в стрийминг“, каза той пред AФП.
„Гледането им онлайн ни помогна да преминем през заключването, но не можем да загубим опита да ги видим на голям екран“, каза той. И добави: „Но една от последиците от заключването е, че стриймърите сега имат огромно влияние".
Изгряващият американски режисьор Гия Копола, чиято остра сатира за онлайн културата "Mainstream" е показвана във Венеция, заяви пред Франс прес, че блокирането може само да е ускорило неизбежното.
Шефът на филмовия фестивал в Кан Тиери Фремо настоя, че стриймингът е просто „нова форма на телевизия". „Ще видим след 120 години дали ще празнуваме 125-годишнината на платформите", каза той и посочи, че киното се е противопоставяло на много предизвикателства повече от век.
„Трябва да спрем да обявяваме края на киното всеки път, когато има промяна", каза Фремо.
„Нямах желание да гледам Нетфликс (по време на „заключването”), защото отвън се случваха по-забавни неща", каза френският режисьор Куентин Дюпи пред AФП.
И не се страхува за завръщането в киното. „Щом светлините загаснат, забравих абсолютно, че до мен има заразени хора и че ядат пуканки и ме плюят“, допълни той.
Вижте всички актуални новини от Standartnews.com