Колекционери инвестират в млади творци с надеждата някой да постигне голям успех
Картина на замислена млада жена, нарисувана от френския художник Франсис Пикабия, беше продадена през ноември за 145 хил. eвро на търг в Париж. Шест месеца по-късно същото произведение, създадено през 40-те години на миналия век, се появи на търг на Christie's в Ню Йорк, а поне трима души наддаваха за него, докато се стигна до крайната цена от 580 хил. долара. Анонимният продавач се радва на 220% печалба. Тази практика за бърза препродажба е особено популярна сред някои купувачи на скъпи творби на млади художници и артисти, но все повече обхваща и утвърдени имена като Анди Уорхол, Герхард Рихтер и Пикабия. Основният двигател зад всичко това са рекордните цени за най-известните произведения и инвеститорите от Wall Street, чийто приоритет е бързата възвръщаемост, пише агенция Bloomberg.
След като веднъж бъдат купени, творбите бързо биват предлагани на търг, посочва Франсис Бийти, вицепрезидент на нюйоркската галерия Richard L. Feigen & Co. "Защото изкуството е разглеждано като клас активи, а по-бързата възвръщаемост е смятана за окуражаваща. Има едно цяло поколение колекционери, които играят на пазара на изкуство", казва той.
Миналия месец Christie's, Sotheby's и Phillips продадоха произведения на изкуството за рекордните 2,7 млрд. долара. От най-високо оценените творби (тези, надминали цена от 1,5 млн. долара) 13 са сменяли собственика си поне веднъж през последните три години, посочва Skate's Art Market Research. Това е ръст с 54% спрямо година по-рано. По време на двуседмичните търгове през месец май общо 221 произведения бяха продадени за по над 1,5 млн. долара, допълват от компанията. През май 2007 г., предишният пик на пазара на изкуство, бяха сключени само четири такива сделки, според анализ на Skate's, която проследява резултатите от търговете чрез база данни от произведения с цени над 1,5 млн. долара.
Сред творбите, следени от Skate's, 63 са продадени през май от собственици, които преди това са ги купили на търгове, така че могат да изчислят печалбите и загубите. Тези продажби възлизат на 725,6 млн. долара през месец май и допринасят за "най-спекулативния сезон на търговете досега", посочва Skate's.
Бързите продажби са по-чести в сегмента с непознати артисти, чиито произведения се търгуват с малък риск в замяна на възможностите за големи печалби. През май 108 произведения на изкуството, създадени през последните три години, бяха продадени от трите аукционни къщи, според Artnet. Продажбата им е донесла общо 27,7 млн. долара.
"Купуваш няколко потенциално доходоносни произведения и едно от тях постига успех", твърди Матиас Расторфър, един от собствениците на Gmurzynska Galleries, която е специализирана в модерно и следвоенно изкуство. "Това се превърна в начин на купуване за хора от финансовия сектор", заявява той.
В България също има колекционери, които са готови да дадат сериозни суми за произведения на изкуството. Пазарът у нас обаче е доста свит. Няма никакви гаранции, че за дадена творба бързо ще може да се намери купувач. Затова в България на покупката на картини се гледа като малко по-дългосрочна инвестиция. Хората със сериозни финансови възможности може да се насочат към търговете на признатите в целия свят аукционни къщи, което ще им гарантира по-голяма ликвидност и възможност бързо да обърнат произведенията на изкуството в пари.
Вижте всички актуални новини от Standartnews.com