Израел Хоровиц: Холивуд вече не ме интересува

Наскоро завърших роман, каза световният драматург, който гостува в Народния театър

Израел Хоровиц:  Холивуд вече не ме интересува | StandartNews.com

„Холивуд вече не ме интересува, пиша сценарии за независими продукции. Наскоро завърших и роман“, каза Израел Хоровиц, който гостува в Народния театър. Световноизвестният автор на сюжетите в някои от най-големите хитове в Меката на киното ще гледа премиерата на „Моята скъпа лейди“ и топ спектакъла „Някъде в този живот“ – две от най-поставяните му пиеси в Европа и Щатите. Самият той дебютира на 75 като режисьор в киното, за да превърне във филм „Моята скъпа лейди“ – страхотна история, вдъхновена от собствената му майка. Играе я гениалната Маги Смит в компанията на Кристин-Скот Томас и Кевин Клайн /друг много задушевен приятел/. Сега в техните роли влизат Мария Стефанова, Емануела Шкодрева и Михаил Билалов. В предишната бг версия играха Росица Данаилова, Ева Волицер и Веселин Калановски. Другата пиеса, в която вплита епизоди от живота на родителката му, е за 4 жени, които редовно се събират, за да играят на карти. В реалността Хоровиц дори предложил на дамите от обкръжението на майка му да се съберат в една къща, но те категорично му отказали.  Хоровиц, който не скри от журналистите, дошли в Народния, че е трябвало да се пребори с рак, е категоричен: Пише, за да избяга от реалността, да се скрие от това, което го притеснява в живота. Но в основата на всяка негова история са закодирани случки, лица и емоции от битието му. „Не умея да правя нищо друго, освен да пиша. Животът се движи толкова бързо, че в един момент преставаме да го разбираме. Магията на театъра е тъкмо в това – театърът забавя живота, поставя ред в хаоса“, сподели Хоровиц. Самият той признава като Флобер за мадам Бовари: „Писането - това съм аз“. Израел, който е син на шофьор от градче в Мазачузетс и съвършено случайно попада за първи път в театър с чужди билети, създава дебютния си роман, когато е на 13. Ръкописът стига дори до издатели, които снизходително му обясняват, че в него има хляб, но му е прекалено рано. Малко по-късно, когато е на 17, той е готов и с първата си пиеса. Ще напише още 69. В началото ги поставя в "Лаборатория за драматургия", която основава през 1975 година в Ню Йорк и оттогава е нейн арт директор. „Моята скъпа лейди“ е обяснението му в любов към Франция, където играят 50 от пиесите му. „Абсолютно чудо за момчето на шофьора, което още помни каква пиеса е гледало за първи път в театър - за афро-американско семейство от гетата на Чикаго. Когато сядам да пиша, съм убеден, че знам точно на къде съм тръгнал. Но не след дълго разбирам, че съм кривнал в съвсем друга, по-интересна посока. Така „Моята скъпа лейди“ стана много по-сериозна от това, което очаквах в началото“, беше искрен Хоровиц, който през 80-те завоюва позиции в Холивуд с биографичната история "Автора! Автора!" с неговия приятел от ранна младост Ал Пачино /с когото и сега са съседи по творчески „резиденции“ в Ню Йорк/, със "Съншайн" с Ралф Файнс, с "Ню Йорк, обичам те!". „Снимането е бавен процес, докато в театъра нещата се случват много по-бързо. Написах текста „3 седмици след рая“, след като на 11 септември в продължение на 3 часа не знаехме дали малкият ми син е жив или не. Училището му се намираше точно срещу Световния търговски център. Тогава разбрах, че не можем да защитим децата си – въпреки че всеки родител се заблуждава в обратното. Бях толкова разстроен, че реших да го опиша. Текстът дори не беше за сцена, но го изпратих до театрите, с които съм работил. Исках да обясня емоцията си, но започнах да получавам имейли, че поставят текста ми. Създадох и фонд в помощ на децата на пострадалите. Стигна се до там, че превърнаха във филм този текст – пуснаха го 25 пъти по телевизията“, разказа още той. И добави, че не може да обясни предпочитанията на публиката към една или друга от неговите пиеси. „Истинска мистерия е – никога не знам коя ще докосне зрителите и ще остане във времето. Защо живеем е основният въпрос, заради който съществува изкуството. Всяко негово сериозно произведение се опитва да му даде своя отговор. Но всъщност най-големият успех е, когато семейството ти те обича и се гордее с теб“, категоричен е бащата на пет деца /от 33 до 58/ и петима внуци, като между всички тях има певец, актьор, продуцент. Тъкмо заради опита с наследниците Хоровиц твърди, че театърът трябва не само да забавлява, но и да просвещава.  В петък не влезе на генералната репетиция на „Моята скъпа лейди“, за да се наслади направо на премиерата на 17 февруари. „Очаквам с нетърпение да ме изненадате“, каза той на Емануела Шкодрева, която играе и в двете му пиеси. Хоровиц обеща на Мариус Донкин още два свои текста за репертоара на академичната трупа. 8 са действащите лица в първата драматургична творба, а във втората трима актьори влизат в кожата на 80 персонажи. Заглавието на „многолюдната“ пиеса е немска дума, която е забранена като политически некоректна в Германия, тъй като се отнася за „място“, което Хитлер определя за евреи. Хоровиц вече е посочил и първият, който би искал да участва в нея – Сава Драгунчев. „Чувам го как мисли – и това ми харесва“, се е мотивирал драматургът пред директора на Народния. Самият Хоровиц е актьорствал в „Линията“ – пиесата му, която се играе в Ню Йорк от десетилетия и досега.  Хоровиц и съпругата му, с която се запознават на маратон в Англия, където тя е многократен шампион, днес са в Пловдив. Като някогашен лекоатлет, драматургът държи на физическата кондиция. Съжалява, че покрай медикаментите и терапиите в битката с рака е наддал 20 килограма, но сега е решен да се отърве от тях.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хоровиц с Емануела Шкодрева, която играе и в двете му пиеси на Народния - "Моята скъпа лейди" и "Някъде в този живот"

Вижте всички актуални новини от Standartnews.com

Коментирай