- Освен драматургията значима роля в картините на твореца играеше и музиката
- Художникът на контрастите отпътува за страната на отвъдните сънища
Малцина са съвременните художници, които така властно и магнетично са привличани от пътешествията на духа. Андрей Даниел цял живот бе изкушаван от предизвикателствата на въображаемите скиталчества, рискованите втурвания из необозримите предели на историческите, културните и естетическите пластове на времена, епохи и светове. Взаимното преливане, оглеждане, привличане и оттласкване между реалното и фантазното мотивираха вдъхновението на този художник. Още от неговите първи самостоятелни изложби усетихме, че той възприема живописта като сериозна игра, в която пулсират фойерверките на забавляващото се въображение, интелектуалните параболи и внезапните модулации, търсените парадокси. Впечатляващ е диапазонът на настроенията и образните им превъплъщения - от уж реалистичния рисунък до кубистичното разграждане или по-скоро причудливото пресъздаване на Натурата.
Андрей Даниел се интересуваше от философските измерения на сблъсъка между Добро и Зло. Ярка илюстрация в това отношение е
поразителната творба "Видях го!"
в която съзираме ангел, изобразен с черни криле и нозе от светлина. От диалектическото противопоставяне между приказното, баладичното, сантименталната визия и гротескното, диаболичното, натовареното с тревожещ подтекст послание се раждаха въображаемите и реалистичните светове на художника. В тях по удивителен начин се преплитаха страховете и надеждите, бляновете и екзотичните представи, архетипните мотиви и многопластовите митологически алюзии и реминисценции.
Този художник имаше способността да размишлява върху дълги серии циклично свързани творби. Нека тук припомним "Сянката на фараона", "Експонат 1 - 4", "Четирите най-велики", "Песен за трите сезона", "Песен за другия бряг", "Пирамидата на Хефрен", "Много вероятен пейзаж". Неслучаен бе интересът на Даниел към древен Египет - пирамидите, невероятната дълбочина и загадъчност на египетската митология, фараоните, жреците, невидимото, отвъдното, мистериите около погребалните процесии и ритуали - всичко това му даваше възможност да
размишлява за преходното и вечното
за фундаменталните философски въпроси и за свръхпредназначението на човека.
Андрей Даниел бе художник на контрастите. Усещането за необятните възможности на контрастното мислене (и като нагласа на ума, и като колорит) бе като че ли втора природа на този творец. Но великолепието, дори разточителството на колорита (нека тук посочим "Къщата на Вагнер в Люцерн", "Барбекю", "Бой в Мадрид", "Пладне в Индия") винаги са подчинени на стройна и съдържателна концепция. Художникът чувстваше, разбираше, съзерцаваше пантеистичната хармония и полифония и знаеше, че финната духовна материя живее само в изкуството. В същото време обаче с не по-малка сила долавяше избуяването на тъмните атавизми в душата на модерния човек, където се преплита лиричното с трагикомичното, гротескното и инферналното.
В творбите на Андрей Даниел имаше ясно изразена драматургия - и в отделните работи, и в сериите и циклите. Драматургичният подход му помагаше да осмисли времето и пространството в картината, засилваше динамиката, раждаше неподозирани сюжетни линии, паузи, резки обрати, освобождаваше го от всякакви предразсъдъци и робуване на традицията. За този художник експериментът придобиваше нов продуктивен смисъл само ако води до изначалното усещане за магията на живота. Само тогава се постига отвоюването на нови естетически пространства в изкуството. И най-сигурният път тук бе
бягството от стерилния стил, от канона
от утвърдените шаблони. Творецът бе осъзнал, че сюжетността в живописта понякога има спасителна мисия, но в същото време сложните и многопластови композиции, които впечатляваха с колоритните си открития, с пълнокръвието и виталността на образите, не винаги и не задължително почиваха върху разгръщането на някакъв сюжет. По-важно е в случая да се следва вътрешната логика на първоначалната идея, която позволяваше на художника да изгради свят, достатъчен за себе си, както е например в "Парижки мостове", "Юдейската пустиня", "Алея в Лугано", "Дъждовен Лондон", "Някои пустинни феномени"" "Швейцарска идилия", "Към върха", "Погребение в село Гинци", "Грешката на Свети Георги", "Разходката на фовистите".
Но какво значи достатъчен за себе си? Това е светът на другата реалност, създавана от моралистичното въображение на художника, светът на благородното, красивото, възвишеното. Утопичен свят, но тъкмо затова и тъй магично привлекателен. Мъчителната сладостност на този въображаем свят, неговата постижимост само в картината, литературната или музикалната творба, зареждат истинския творец с неизчерпаема енергия и божествено вдъхновение.
В такъв аспект можем да си обясним
алхимичните понякога методи
на художника и постоянните му опити да материализира странното, причудливото, абсурдното, защото в него той съзираше основни черти на модерното време. Ето защо в своите стилово пластически импровизации и търсения той толкова често прибягваше до гротеската - в нея виждаше един от висшите методи за синтез на позиции, възгледи, идеи. Тя му помагаше да фокусира зрението си върху невидими детайли, нюанси, асоциации, да фрагментаризира цялото, търсейки изначалните основания на неговата структура и да открива философията на цялото във фрагмента.
Освен драматургията, значима роля в картините на Андрей Даниел играеше и музиката. Тя определяше както композицията, изразните средства, тоналността, така и особената вътрешна ритмика на внушенията и пластическите метафори. Обикновено те са многовалентни, изградени на принципа на полифонията и многогласовия канон, наситени с алегории и иносказателен подтекст.
Художникът обичаше да съпровожда своите изложби със знакови алегорични текстове. В един от тези съпровождащи програмни текстове той използва израза "свръхвглеждане в предмета". Това
своеобразно вътрешно зрение
на художника - свръхвглеждането в предмета - обяснява смисловите метаморфози в немалко негови творби. И ние разбирахме неизтощимите му усилия да пресъздаде конкретността на абстрактното и абстрактността на конкретното, независимо дали ни поднасяше фигурална композиция, натюрморт, пейзаж или портрет.
Андрей Даниел имаше оригинална художествено-философска концепция както за тенденциите в модерното изкуство, така и за своите собствени творчески търсения, които разгръщаше методично и последователно. Неслучайно той бе един от малцината дълбоки, оригинални и проникновени интерпретатори на създаденото от класически и съвременни нему художници. И с пластическото си творчество, и с великолепните си пътеписи, портрети, есета и текстове към изложби, той искаше да разгадае алегориите на времето, "в което всички стойности се подменят и цялата морално-етична тъкан на обществото е стигнала до своя абсурд".
Разбира се, Андрей Даниел знаеше, че почти винаги в добрата картина са заложени неразрешими противоречия. Но тъкмо те, които се изплъзват и са неподвластни на рационалния анализ, са белег за истински стойностното и непреходното в изкуството. Самият Андрей Даниел ни поднасяше през годините такива блестящи примери. Към изброените вече творби нека тук добавим и "Носталгия по цялото", "Абсолютната картина", "Лозето на рицаря", "Къщата на палача", "Щрайхът в действие", "Замъкът на водата", "Песен за есетрата", "През затворени клепачи - прашинка".
Андрей Даниел съзерцаваше историята през очите на ненаситния за приключения и фантазни пътешествия играещ човек. В играта той се надяваше да открие отговорите на най-важните въпроси, които вълнуват творците през хилядолетията.
Вижте всички актуални новини от Standartnews.com