Китайският Анди Уорхол не може да напуска дома си, но прави изложби по света
Преди две години той оглави класацията на сп. "Арт ревю" за най-влиятелните хора в съвременното изкуство. Едрият и брадат Ай Вейвей е определян като най-известния жив и най-скъпопродаван китайски творец. Концептуалистът често е сравняван с Анди Уорхол по усет към поп културата. Заради критиките си спрямо китайското комунистическо правителство обаче 56-годишният художник е постоянно преследван в родината си и е смятан за виден дисидент. Докато изказванията му срещу китайското правителство биват цензурирани от държавните медии, Вейвей набира последователи в блога си. Той е закрит от правителството през 2009 г., но след това е увековечен в книга, издадена през 2011-та. В "Туитър" Вейвей публикува и снимки на рани по главата си, за които твърди, че са нанесени от китайските власти. Днес той има забрана да напуска Китай.
Син на интелектуалец, поета Ай Кинг, заточен в трудов лагер по време на китайската културна революция, Ай заминава за САЩ, когато е на 24 години. Завръща се в Китай през 1993 г., за да се види със своя умиращ баща. Докато е в САЩ, Вейвей бива представен на Движението за американско модерно изкуство и става много активен на арт сцената в Ню Йорк. Една от най-известните му изложби е в "Тейт Модърн" в Лондон. Той изпълва залата с изкуствени слънчогледови семки. В друга своя акция той опакова фасадата на Музея на изкуствата в Мюнхен с 9 хил. детски училищни раници в памет на децата - жертви на земетресението в Сечуан.
Прочутият китаец бе арестуван през 2011-та и стоя в затвора 81 дни. След като го освободиха, данъчната служба в Пекин се опита да му връчи иск за 12 млн. юана (1,85 млн. щатски долара). Ай Вейвей заяви, че не е получил никакви доказателства за укрити данъци. Искът е за работата на художника в дизайнерска компания, която принадлежи на съпругата му и се грижи за изработването на неговите творби. В своя защита творецът заяви, че е дизайнер в компанията, а не неин директор или мениджър. Според данъчните власти обаче той я контролира. Няколко месеца по-късно, през ноември, китайските власти отново изпратиха на художника иск, този път за 2,4 млн. долара неплатени данъци, лихви и глоби. Което само показва, че правителството не намалява натиска върху дисидента. Близките му и правозащитни организации са убедени, че причината за задържането му, както и за изготвянето на иска, е критичното отношение на Вейвей към правителството. В своя блог в "Туитър" тогава той написа, че сътрудниците на различните министерства в неговата родина не се срамуват да бъдат оръдия в ръцете на властта, която преследва хората, които мислят различно. "Това е трагедия, аз съм безсилен!", пише дисидентът.
В момента 56-годишният артист Ай Вейвей продължава да стои под домашен арест в страната си поради обвинения, че дължи на правителството милиони долари данъци. Въпреки това той не спира творческата си дейност и само преди броени дни пусна свой нов филм.
Продължава да организира и изложби по цял свят. В Берлин до 7 юли може да се види откритият тези дни вернисаж с негови творби и инсталации наречен "Доказателство". Датата на откриването бе твърде символична - съвпадна с навършването на три години от ареста на Ай Вейвей от китайските власти. Творбите в берлинската галерия са събрана с помощта на асистента на Ай Вейвей и включват работи, които интерпретират статута му на дисидент. Част от тези произведения го направиха известен и извън арт общността. Сред тях е и реплика на затворническата килия, в която той бе през 2011 г. със заглавие "81".
Счупиха му ваза за $1 милион
Неотдавна посетител на новооткрития музей на изкуството "Хорхе Перес" в Маями разби ваза на стойност 1 млн. долара от инсталация на Ай Вейвей. Роденият в Доминиканската република 51-годишен Максимо Каминеро, който се представя за художник, обяснил, че това е акт на протест срещу политиката на музея да излага само чуждестранно изкуство. Артефактът всъщност е една от 16-те автентични вази, датиращи от епохата на династия Хан, които са на повече от 2000 години. Те са боядисани в различни цветове и са подредени върху постамент. Зад тях на черно-бели фотографии се вижда как китайският художник разбива подобна древна ваза. Именно те вдъхновили Каминеро за акцията: "Докато гледах снимките, ми се стори, че това е провокация, че самият Ай ме кара да го последвам в този протестен пърформанс", обяснява художникът и признава, че всъщност е голям почитател на китайския творец.
"Да разрушиш чужда собственост или да попречиш на изложба в никакъв случай не подкрепя неговата кауза", изтъкна Вейвей и осъди унищожаването на негово произведение във Флорида.
Инсталацията на Ай не е първата, в която китайският художник използва древни артефакти.
Той например неведнъж е рисувал върху старинни вази логото на американската компания "Кока кола".
Правят филм за него
Скоро в САЩ се състоя премиерата на документалния филм за Ай Вейвей Never Sorry. С това започна нова вълна на мнения около творчеството и политическите възгледи на провокативния творец, пише "Ройтерс". Продукцията на режисьорката и журналистка Алисън Клейман хвърля повече светлина и около внезапния арест на Вейвей през април 2011 г., последван от реакции в негова защита от почитатели, активисти и политици. Клейман и Вейвей за първи път се срещат през 2008 г., когато тя го интервюира по време на олимпиадата в Пекин. Той е режисьор на откриване - роля, която му донася световна популярност, въпреки че е добре известен в Китай много преди това. Вейвей се включва в създаването на един от най-интересните стадиони, построен за олимпийските игри - "Гнездото в Пекин". И въпреки мащабността на проекта творецът сам споделя, че тази му творба е като "фалшива усмивка", просто защото си дава сметка, че постройката е използвана за политическа пропаганда.
Алисън Клейман решава да направи филм за него най-вече за да разбере що за личност е тази странна птица. "Това, което намерих, е човек, свързващ различните групи хора, носещ политическа отговорност, който не се страхува да коментира какво се случва в обществото. Но преди всичко той е артист и е мотивиран да помогне на държавата си да върви напред", казва Клейман пред "Ройтерс". Според нея Never Sorry е портрет на човек, който дълбоко обича страната си и хората в нея, но който също така иска да разкрие на света начина, по който правителството потъпква правата им.
Акцент в лентата е и страстта на Вейвей към социалните мрежи и как той вижда в тях поле за невероятни възможности. Популярността му на Запад се дължи до голяма степен на голямата му активност в "Туитър", където има над 157 хиляди последователи. Самият Вейвей казва в документалния филм, че микроблогът е най-влиятелната платформа в момента. Сайтът Flavorwire отбелязва, че "всеки негов туит е сигнална ракета" и че той е превърнал социалната мрежа в собствено шоу. В него документира проблемите на държавата и репресията върху творческите личности в нея. Чрез профила си той публикува снимки на полицаите, които са го арестували и как е преминал през мозъчна операция след побой от тях. В реално време художникът пише какво един от тях му казва, когато се срещат насаме. Междувременно личният му блог беше свален заради негова дибидюс снимка заедно с още четири голи жени. Ай беше обвинен от властите за популяризиране на порнографията, а негови почитатели отговориха с голи снимки, на които се прикриват единствено с фотосите му. Пред "Гардиън" адвокатите на Вейвей казват, че действията срещу него са изцяло политически мотивирани и целта е той да не надава глас срещу правителството. По-голямата част от тези случаи имат нулево или съвсем малко присъствие в китайската преса.
Неговото търсене на истината и справедливостта излиза извън изкуството. Случва се, когато Ай публикува имената на 5000 деца, починали по време на земетресение в Китай и чието съществуване е като че ли отречено от властите.
"Във филма Вейвей говори за всичките невероятни възможности, които ни дава интернет. Той предвижда появата на "Уикилийкс" и вероятността именно социалните мрежи да бъдат основа на Арабската пролет", казва пред "Ройтерс" Клейман. Тя смята, че продукцията ще бъде полезна и на западната аудитория, която също има нужда да повярва в собствения си глас. "Думите му наистина вдъхновяват хората и ги карат да се замислят какво всъщност те могат да направят за света си, какво могат да рискуват, за да направят това място един по-добър дом", добавя журналистката.
Never Sorry беше част от селекцията на тазгодишното издание на най-престижния фестивал за независимо кино "Сънданс".
Руски колекционери го подредиха в изложба
"Кръгът на животните" е инсталация на Ай Вейвей от дванадесет внушителни глави на животните от традиционния китайски зодиак. След успешното представяне на инсталацията в Канада, през април тя бе показана за първи път и в Москва. Серията, изпълнена от злато, бе част от изложбата "Личен избор: селекция от лични произведения на колекционери" в Garage Center for Contemporary Art. Вейвей създава и бронзов вариант на монументалната серия, но златната е само за колекционери.
Създадени през ХVIII век от италиански скулптор, който служи в двора на династията Цин (1644-1911) при император Цианлонг, дванадесетте зодиакални животински глави първоначално били част от воден часовник фонтан. Той бил разположен във великолепните градини по европейски стил в Янминг Ян. През 1860 г. главите били плячкосани от френски и британски войници. В интерпретацията на тези обекти в по-голям мащаб Вейвей фокусира вниманието върху въпроси, свързани с кражбата и репатрирането на произведения на изкуството, докато продължава своето изследване върху "фалшивото" и копието в тясната връзка с оригинала.
Сред колекционерите, които участват в "Личен избор", са: Димитри Аксенов, Леонид Блаватник, Виктор Бондаренко, Андрей Чеглаков, Леонид Добровски, Ивета и Тамаз Манашерови, Игор Маркин, Маргарита Пушкина, Андрей Третяков, Игор Цуканов, Олга Вашилина, Александър Жуков, Даша Жукова и Роман Абрамович.
Вижте всички актуални новини от Standartnews.com