Професор Димитър Чолаков и мениджърът на „Сезони“ Маргарита Видралска откриват изложбата
12 корифеи на живописта, графиката и скулптурата се събраха в „Сезони“ за проекта на Димитър Чолаков „Заедно-различни“. Професорът и мениджърът на елитното арт пространство Маргарита Видралска представят творби на автори от едно поколение, обединени от силни лични и социални емоции, от драматизма в живота и кариерата им. „Живописта на Димитър Чолаков е автономна и независима, подчинена единствено на пластичния закон - разбран и тълкуван от неговата неповторимост“, казва приживе академик Светлин Русев. В престижната столична галерия до 7 ноември публиката ще оцени високо произведения на самия Чолаков и неговите приятели - Владимир Пенев, Валери Чакалов, Десислава Минчева, Димитър Рашков, Димитър Грозданов, Ивайло Мирчев, Йордан Калчев, Кирил Матеев, Мария Кремонези, Николай Янакиев и Свилен Блажев. „Ако преди 50 години някой ми беше казал, че през 2019-а ще организираме тази изложба, сигурно не бих го приел сериозно. Но точно преди половин век съдбата ме събра с повечето от артистите, чиито произведения виждате в експозицията. Приеха ни в Художествената гимназия в София и бяхме безкрайно щастливи и изпълнени с мечти. Бяхме почти деца, а вече се виждахме извести художници. Работехме много, рисувахме почти денонощно, ходехме по Графа с изцапани с боя ученически куртки, с платна и стативи, но горди, че сме избрани да бъдем художници. Илюзиите ни бяха доста по- големи от възможностите, но кой ли млад човек няма илюзии! Преди нас в гимназията вече бяха Свилен Блажев-Свиката , Милко Божков, Станислав Памукчиев, Вежди Рашидов и много други, които сега са съществени личности и творци от пластичната ни култура.
Свилен Блажев
Ходехме на много изложби, купувахме си по някой албум с репродукции, който трябваше да бъде изгладуван през следващите месеци, защото това тогава беше връзката ни със световното изкуство. Съдбата отново ни събра в Академията. Много бързо разбрахме, че трябва да започнем всичко от начало. Попаднахме в първия курс на Светлин Русев, а други записаха скулптура и стенопис. Нещата, на които ни учеше Светлин /така се обръщахме към него/ не винаги приемахме безрезервно. Често спорехме, но вече от дистанцията на времето разбирам , че той е бил прав. Опитваше се да ни научи да изграждаме едно пластично пространство и най-вече ни научи да работим денонощно, защото той работеше така. Самият той, а и творчеството му не винаги бяха приемани безрезервно, но за нас той беше Учителят и си остана. През следващите години представих в различни галерии у нас и в чужбина повече от петдесет самостоятелни изложби, както и много съвместни с авторите, включени в тази експозиция“, казва професор Чолаков. И споделя, че се винаги се е впечатлявал от лекотата, с която живописва Ивайло Мирчев, от изключителната му артистичност, замах, интуиция и култура.
Ивайло Мирчев
За него приятелят от детството си остава „голямо дете”, искрен и неподправен артист. За Чолаков творчеството на Десислава Минчева е впечатляващо не само като обем, но и заради многото емоция и психология. „Тя е изключителен рисувач и портретист, а в пейзажите й има изключително настроение и дълбочина.
Десислава Минчева
В българската скулптура няма друг автор като Димитър Рашков - изключителен работохолик, денонощно мачка восъка или рисува. В ателието му има стотици скулптури, стените са покрити с маслени или пастелни творби и хиляди рисунки. Темите на скулптурите са всевъзможни - от митологията до най-човешките състояния. Много спонтанен и неподправен като пластичен изказ. Ако за една живопис може да се каже, че е живописна, това е живописта на Николай Янакиев - много цветни петна, събрани с изключителен вкус и майсторство. Свилен Блажев-Свиката е изключителен артист, както в живота така и в творчеството си. Обладан е от безкрайно много чувства и енергия. Големи по формат платна, много често кръгли. Самият той е вечно движещ се, търсещ и намиращ. Свиката никога не може да се „побере във формата”. Владимир Пенев продължи да рисува това, което иска. Изключително чувствителен, романтичен, понякога доста експанзивен в живота, но верен на личната си естетика.
Владимир Пенев
Картините му съдържат вътрешен заряд, много поетичност, лека меланхолия и настроение. Скулпторът Кирил Матеев не може да бъде определен еднозначно. Той работи с бронз, дърво или керамика и всяка негова изложба изненадва с нови пластични открития, винаги различен и интересен. Мария Кремонези от дълги години живее и твори в Милано, много емоционален и търсещ творец - интересите й в изобразителното изкуство са многопосочни. В края на 80-те с Димитър Грозданов делихме общо ателие. Изключително креативен, още тогава той търсеше нови художествени форми, реализирани по света, но невиждани у нас. Негови са първите фестивали на т. н. „авангардно изкуство”. В живописта си винаги е използвал нетрадиционни материали – творец, който никога не се е движил в утвърдени и традиционни форми. Като член на нашето ателие, Йордан Калчев ме е изумявал със своята сръчност и лекота, с която живописва. Картините му носят много артистичност и свобода на изказа. Поетична реалност и „артистична отнесеност” са белег на неговото творчество. С Валери Чакалов през последните години сме заедно почти всеки ден в Шуменски университет. Завършил графика, но работещ в най-различни сфери на пластичните изкуства, автор, който не търпи норми, естет с изключително усещане за цвят и форма, което му позволява да бъде интересен и различен. Благодарен съм на съдбата, че половин век съм бил заедно с тези приятели и артисти. Били сме заедно, но винаги сме били различни. Опитвали сме се да бъдем искрени и в живота и в творчеството си. Дано сме успели“, откровен е Димитър Чолаков.
Димитър Чолаков
А професор Десислава Минчева казва за картините на колегата си: „Изглеждат сякаш са направени като че от един-единствен полъх на вятъра. Няма рутина, няма скука. Няма и умора. Има само разказване на приказки. Приказки за хора, обичащи света, разказвани от човек с голямо въображение“.
Вижте всички актуални новини от Standartnews.com