"Трансформърс" и "Забвение" с Том Круз също носят подписа на българина
През 2008-ма екип от десет аниматори получава "Оскар" за визуалните ефекти на филма "Златният компас" с участието на Никол Кидман. Сред тях са и трима българи. Емил Симеонов е главен художник на лентата и отговорник за анимацията в сюрреалистичните сцени на фентъзи историята. Другите ни сънародници са Атанас Атанасов и Димитър Бакалов. Днес Емил е сред водещите майстори на Холивуд.
"Като главен аниматор ръководех екип от колеги, които работят върху отделни сегменти или герои. Отделно има супервайзър и режисьор на анимацията. В тази продукция бях някъде посредата, но в други съм бил и супервайзър. Моите герои бяха животните и летящите вещици. Анимацията беше създадена в няколко студия. Аз работех в Лондон в "Сайнсайт" - в Сохо, в центъра на града. Там се намират повечето компании за компютърна анимация и специални ефекти. Там е и Митко Бакалов, който създаде специалната програма за анимиране на мускулите и скелета на различните животни", разказа тогава Емо пред "Стандарт". Три години по-късно с лентата на Майкъл Бей "Трансформърс 3" Симеонов
влезе в историята
като първия българин, рисувал в една от най-скъпите (печели над 1 милиард долара) и гледани холивудски продукции. Начело с екип от 26 аниматори, Емил е единият от двамата художници на героите. От неговите ръце са създадени малките роботи Уили и Брейнс, които живеят със Сам Уитуики (Шая Лебьоф). Във филма са се трудили още трима сънародници - Кристина Гацова и Константин Христозов от отдела по визуалните ефекти, и Пенка Кунева като музикален аранжор.
Още много заглавия има в портфолиото на Емил, който преди 25 години напуска родината, за да следва мечтата си. Най-известните сред тях са "Синбад - Легендата на седемте морета", "Пътят до Елдорадо", "Ван Хелзинг", "Пърси Джаксън и боговете на Олимп". Аниматорът бе и един от спецовете по визуалните ефекти във филма с Том Круз "Забвение". Научнофантастичният екшън бе от блокбъстърите на миналата година и имаше внушителния бюджет от 140 милиона долара.
Любимият му проект обаче е "Принцът на Египет" (1998), който събира само звезди - Ралф Файнс, Сандра Бълок, Мишел Пфайфър, Вал Килмър, Хелън Мирън, Дани Глоувър, Патрик Стюарт, Стив Мартин. Труди се по него 16 месеца и всъщност заради този проект заминава за Щатите.
Симеонов завършва художествената гимназия в София. По-късно се дипломира като аниматор в театралната академия. Още като ученик работи в киноцентъра "Бояна" през летните ваканции. През 89-а отговаря на обява и тя го праща директно в "Амблимейшън" - аниматорската студия на Стивън Спилбърг в Лондон. На 25 години тръгва за Англия, без да знае езика, без дори да се е качвал на самолет.
Първият филм, по който работи, е "Американска приказка - Файвъл покорява Запада". След като изкарва 5-6 години в Лондон в екипа на Спилбърг, американският продуцент и режисьор решава да създаде известната днес компания "Дриймуъркс" в Лос Анджелис. Половината от хората в Лондон, сред които и Емил, са поканени да се преместят зад Океана. Там Емил прави "Принцът на Египет", "Синдбад" и "Елдорадо". А след като се мести в "Уолт Дисни", се разписва под "Златният компас" и "Трансформърс 2".
"Мислех си
да стана сюрреалист като Салвадор Дали
И станах художник аниматор. Заобиколен съм от хора, които са много различни - и като възраст, и като националност. Най-лесно се работи с канадци. Готини са и в същото време са големи професионалисти. Американците също са изключително добри, но твърде агресивни.
А най-трудно е с режисьора Майкъл Бей, адски е взискателен. Винаги има идея в главата си, но не умее да я обясни докрай. Освен това обича да се кара - ругае, но никога персонално. В Щатите няма да те бъде, ако не си ентусиазиран, позитивен и ти липсва добро отношение. Хората, които се оплакват непрекъснато, рано или късно отпадат от екипа", разказва Емо.
Личното му предпочитание е компютърната анимация пред класическата. За съжаление го разбира твърде късно. Затова и
отказва да работи върху първия филм за Шрек
Тогава от "Дриймуъркс" специално го канят, но той не се чувства достатъчно подготвен. Днес смята, че 3D анимацията е бъдещето. Признава, че покрай анимацията станал страшно прецизен, непрекъснато гледал детайлите. Дори когато кара кола, отваря еднакво и двата прозореца - да има симетрия. А когато работи, се вдъхновява от "Бийтълс", "Лед цепелин", "Ред хот чили пепърс". "Ритъмът е много важен - винаги влиза в сцената или героя, които създавам", казва аниматорът, който твори по 10-12 часа.
Емил Симеонов е известен сред колегите си и с железните си принципи, заради които рядко прави компромиси. Преди време например, отказал на продуцентите на филма "Трон" - искали от него половин година да прави техническа анимация - летящи кораби и други подобни. "А аз рисувам герои, не самолетчета", отсича българинът.
Вижте всички актуални новини от Standartnews.com