- В селото на въртоглавите всеки ден е панаир
Точно това изречение - "Нямало било шоубизнес в България?!", викаше с иронична възторженост Камен Воденичаров по времето на първите халтурки с "Ку-ку" всеки път, когато видеше препълнения салон на "Ресторант и спални вагони" - Своге, например! Спомних си с умиление за думите му, защото през изминалата седмица точно в деня, когато стартира новото вечерно шоу на Би Ти Ви и медиите с притаен дъх следяха сблъсъка между гологлавите титани на българското тv-развлечение, се навършваха 30 години от старта на студентското предаване "Ку-ку". С всеки ден от тогава основанията да викам "Нямало било шоубизнес в България?!" нарастваха като мая, хвърлена в дворен клозет. Вот на недоверие в парламента, зрелищна атака срещу най-недосегаемия български бизнесмен, президентско-прокурорски кадрил, сблъсък между кръчмари и полицаи на площада, а ... в края на седмицата и изпращане на 66 милиона англичани по живо по здраво от ЕС.
Както казват по-старите хора, в селото на въртоглавите всеки ден е панаир. Чувствам се
така преял от зрелища
че напълно разбирам онзи герой на Данил Хармс. Цитирам го цялото - не е дълго, но за сметка на това - поучително: "Една баба се надвеси от прозореца от прекомерно любопитство, падна и се преби. От прозореца се подаде друга баба и се загледа в размазаната долу, но от прекалено любопитство също се изхлузи от прозореца, падна и се преби. После от прозореца се изтърси трета баба, след нея четвърта, след нея пета. Когато и шестата се прекатури, ми омръзна да ги гледам и отидох на Малцевския пазар, където, казват, на един слепец му подарили плетен шал." Може да приемете цитата и като "използване на СРС-та извън целите на наказателното производство", може да го приемете и като алегория за вотовете на доверие, иницирани от БСП (засега са още на четвъртата баба). При всички случаи той доказва, че формулата "Хляб и зрелища" по тези географски ширини все пак е по-силна от нашенското "Никой не е по-висок от хляба". Тази поговорка винаги съм я мразил! Просто... ако попитате повечето българи "Свободата или хляба?", те ще замълчат. Защото са възпитани, а не е възпитано да се говори с пълна уста...
Впрочем, още във втория си албум "Ку-ку" има парче "Рок на падащите бабички", инспирирано точно от този текст на Хармс и изпълнено от Стефан Рядков. Та, за шоубизнеса да поговорим. Несъмнено една от тайните на телевизионната дълголетност на Дългия се крие в произхода му от "Ку-ку", "Каналето" и "Хъшове". И за негова чест той никога не го е отричал. А това не бяха обикновени шоута. Те не се родиха от нуждата тв-зрителя да бъде развеселяван. Точно обратното - стремежът им неизменно е бил
да отместват границата на свободата
колкото се може по-далеч всеки ден с всяко предаване, каквото и да им струва. Свободата като хляб - по алегорията на Радой Ралин, който всеки ден се меси, втасва, пече и изяжда. Това не е панегерик за "Ку-ку". Каквото и да кажа, трудно ще е по-голяма възхвала от простото изреждане на онези, които излязоха от него: от Милен Цветков до Бойко Василев, от Алгафари и Християн Ночев до Иво Палмов и Илиян Джевелеков, за актьорите и журналистите, които се пръкнаха от веселите му недра да не говорим - повече от сто от най-забележимите днес имена! "Ку-ку" и традицията, която създаде, винаги е било територия на нон-конформизма и затова няма по-страшна съдба за всеки негов наследник от това да се превърне в официоз. В този смисъл съдбата беше благосклонна към Слави Трифонов, връщайки го отново в хъшовския период по кабеларките. Достатъчно ли ще е това за ново вдъхновение, предстои да видим. Засега погледите са вперени в двете шоута на БНТ и БТВ. Дони приключи бързо именно поради конформизъм - обидили се били хомосексуалистите! Стига, бе?! Те не се ли бореха за равноправие? Част от равноправието е да търпиш същите тъпи шеги, които търпят блондинки, дебели, фъфлещи и заекващи, поляци, македонци, албанци и т.н., и т.н. Дони е ранима будистка душа, даже джайнист - на мравката път сторва, да го преведа на фолклорен български - и като такъв, напълно непригоден за вечерно шоу. Но вината не е в него - БНТ е обречена на конформизъм и "Ку-ку", а и скоропостижно загиналото му братче - "Пипе", са изключението, което доказва правилото. Там няма как да се появи политически некоректно, смело и антиконформистко шоу, защото "парите на данъкоплатците" тегнат на врата на всеки генерален директор повече, отколкото Искра Фидосова тегнеше на ГЕРБ...
Би Ти Ви е друга бира. Факт, че близо 20 години тя търпеше "Шоуто на Слави", което й донесе звезден рейтинг, но и ядове отровни. В нейната творческа биография трябва да запишем безпрецедентния президентски дебат при Слави Трифонов и ред други телевизионни рекорди.
Гостуването на Горбачов
в шоуто, например, се изравни по абсолютен брой зрители с мача България-Германия от Световното по футбол в САЩ`94, а тогава телевизията с национално покритие беше само една. Политическите инвенции на шоуто, за които Би Ти Ви бе принудена постоянно да се оправдава, са още повече - от скъсана в ефир снимка на президента до цял национален референдум! Не говоря за харесване-нехаресване, а за факти и статистика. Как на това място ще се справи Цитонамазис (шеговит прякор на новия водещ, който аз мога да напиша, но не мога да произнеса) предстои да видим. Стартът му е обещаващ, но остава в полето на телевизионното развлечение. Ако иска да стърчи като предшественика си, каузата "да държим населението в състояние на постоянно развеселен идиот" не е достатъчна. За да има истински успех, трябва да се опита да го надскочи. За пример ще дам "Господарите", при които социалната и публицистична част беше равностойна на актьорските скечове. Но и световните образци са повече от красноречиви - нито Конан О`Брайън, нито Джон Оливър са особено политически коректни, а социалната им ангажираност и подчертана недружелюбност спрямо силните на деня са пословични. Да не говорим за Хауърд Стърн или т.нар. кейбъл-старс, при някои от които
"некоректността" стига до бруталност
Не се правя на някакъв страшен разбирач на телевизионен шоубизнес. В крайна сметка съм написал само 600-700 сценария за телевизионни шоута, но и от тази позиция мога да кажа, че за Николаос работят страхотни автори - наистина най-доброто, което пазарът може да предложи в момента. И на техните крехки плещи лежи отговорността да направят нещо по-голямо от хляба и зрелищата. Но това не става като си "пазиш хляба". В този смисъл вечерни шоута, продуцирани от самата телевизия са винаги в неизгодна позиция. При външни продуценти телевизията просто коректно споменава, че отговорност за съдържанието носи продуцента, а тя е само разпространител. Когато самата телевизия е продуцент, първата саботажна вълна идва от юристите на телевизията, следват политкоректните редактори, съображения от висшия мениджмънт, забрани за лица, които "не са от нашата телевизия" и т.н., и т.н. Стискам му палци на гърчето - не само да преживее телевизионната Клокотница, която го очаква, но и най-вече заради екипа зад кадър, с който неведнъж съм работил и наистина мога да сипя само суперлативи.
От Вазовата "Тлака в Алтъново" насам шоу бизнесът в България е леко по домашному спарен, доста фолклорен и като цяло далеч от американския стенд-ъп или руските "капустници". Просто нямаме такава традиция
ние сме домашни присмехулници
силни и етилови като домашната ни ракия. С една дума - обичаме да се тровим повече от това да се веселим...
И за да види, че съм добронамерен, ще му подаря на гърчето един хубав гръцки виц, измислен от българи. Развива се действието в Северна Гърция по време на гладните 60 години на миналия век. На една местна мома (да не я наричаме красавица, защото най-яркото доказателство, че Омир е бил сляп, е фактът, че е описал в "Илиада" красива гъркиня - хубавата Елена) й писнало да кара на маслини и козе мляко и решила да емигрира в Америка. Добре, ама - (хорис хримата), пари няма по гръцки! Затова тя отишла в кръчмата, където се събират моряците, огледала се и приближила най-куцото коте от тях. Младеж, който, видимо, единствената жена, която бил виждал, е майка му. "Ще ти сбъдна всички сексуални желания - казала му тя - само ме качи на кораб до Америка и ме храни и пои по пътя". Момъкът не чакал дълго да го навиват. Казал й че още на другата сутрин тръгват с отлива и тя трябва да е преди изгрев на пристанището. Скрил я в една спасителна лодка, завил я с чергилото и корабът тръгнал. Десет ден я хранил с вафли и поил с портокалада, а пък тя му се отдавала по всички, известни от рисунките по старогръцките вази, начини. На единайстия ден един страшен мустакат капитан отметнал чергилото на лодката и изкрещял:
- Ти какво правиш тук, ма?!
- Каквото и да правя, платила съм си! - нафукано рекла младата гъркиня - А и вече десет дни плаваме, няма как да ме върнете обратно...
- Ти хубаво си си платила - рекъл капитанът - ама това е фериботът за Тасос...
Така де, всички сме на ферибота за Тасос, все едно какво си мислим и как си плащаме.
Вижте всички актуални новини от Standartnews.com