Концертът на оцелелите разплака и камерата

Звезда на Израел и САЩ е редом до Татяна Лолова в най-новия филм на Иван Ничев

Концертът на оцелелите разплака и камерата | StandartNews.com

Преди броени дни режисьорът Иван Ничев приключи по-голямата част от снимките най-новия си филм. "След края на света" и "Пътуване към Йерусалим" той посвети пет години на "Концерт на оцелелите". Така на трилогията, посветена на съдбата на българските евреи през Втората световна война е почти завършена.

Септември екипът заминава за Израел, където ще бъдат по заснети последните кадри. Там ще бъде и финалът на филма. Героите, които в началото са деца, вече са в друга възраст, в друга държава, животът им е съвсем друг. Така, че работата и напрежението продължава. Екипът още не си е дал ваканция.

- Г-н Ничев, завършихте снимките на филма ми "Концерт на оцелелите". Сигурно назад са много труд и нерви. Каква е оценката за стореното дотук?

- Оценката за вложения творчески труд и усилията в крайна сметка ще дадат зрителите и разбира се професионалната критика след премиерата и излизането на филма на екран. Предвиждам това де се случи в началото на 2014г.

- Изпълнихте ли всичките си намерения, свързани със филма?

- Истинският творец никога не може да бъде изцяло удовлетворен от направеното. Затова аз след след всеки завършен снимачно филм, поздравявам екипа с думите: "Всичко,което не успяхме да направим в този филм, скъпи приятели дай боже, да реализираме в следващия проект."

- "Концерт за оцелелите". За какъв концерт все пак става въпрос?

- Става въпрос за носталгичен спомен, за тези които оцеляха от нацизма по време на втората световна война в нашите земи благодарение на българския народ, но за жалост и за тези които отпътуваха с транспортите на смъртта. "Концертът за оцелелите" е посветен на всички тях.

- Това е третия филм от замислената от вас трилогия. Първият "След края на света" имаше огромен успех. Вторият "Пътуване към Йерусалим" нямаше толкова щастлива съдба. Какви са предчуствията ви за третата ви творба. Бихте ли направили своя класация на трите ви филма?

- Всичките класации според мен ги подрежда единствено времето. В третия филм "Концерт за оцелелите" влагам същата любов и творчески инвенции, както и в предишните два филма. Щастлив съм, че успях да затворя триптиха,замислен преди доста години. И съм уверен, че и трите филми ще отлетят далече напред във времето към много бъдещи зрители и не само в България, но и по целия свят.

- Подготовката на филма е била свързана с многобройни срещи с български евреи в България и в Израел. Коя е най- интересната история, която чухте с драматурга Юри Дачев и Татяна Гранитова от тях за събитията преди повече от 70 години?

- Разговаряхме с повече от 50 свидетели на събитията от това време. Едни от най-интересните истории чухме в голямата фамилия на продуцента на филма Нисим Леви. Но също така от вече покойния Нир Барух и многобройните му приятели. От професор Жожо Розенфелд и неговата съпруга Лили, от Йоси Киосо, г-н Алкалай и още много други. Тези наши, български евреи, заедно с преселниците от много страни на света са били строителите на новата държава Израел.

- Видяхте ли се с вашия приятел от детството Мони? Разкажете за тази късна среща.

- На една от прожекциите в Синематеката "Спилбърг" в Тел Авив на "След края на света" аз споделих,че тъгувам за двете ми приятелчета от детските ми години в София за Яким и Мони Бениеш, които се изселиха в Израел и съм загубил следите им. Хора от публиката съобщиха по-късно на моята приятелка Хени Берлер, която за съжаление вече не е между нас, адреса и телефонния номер на Мони. Яким вече беше починал. С Мони се чухме по телефона. А разговорът се състоеше от дълги паузи и сподавен плач от двете страни. Животът и времето ни бяха разделили.

- Това е първата копродукция между България и Израел. Между двете страни вече има договор за културно сътрудничество. Какво е предимството зад един филм да стоят две държави? Ясно ли е кога и накъде ще тръгне филмът ви?

- Да това наистина е първата копродукция между България и Израел. Подписването на този договор лично аз го чаках повече от 5 години и от две български правителства. Накрая имах щастието с министър Вежди Рашидов да участвам в церемонията по ратифицирането на договора в Тел Авив. Предимствата на един филм копродукция са, че може да бъде подкрепен финансово и от двете страни. Такъв е случаят с "Концерт за оцелелите". А това разбира се означава дистрибуция и в двете страни.Разбира се шанс да бъде гледан от много повече зрители.

Дистрибуцията в Израел вече е факт,тъй като филма има финансовата подкрепа на най-голямата разпространителска фирма там. В момента са в ход преговори, които се надявам да завършат успешно за разпространение в САЩ.

- Главните герои са трима тийнейджъри, свързани в любовен триъгълник. Може би те са бъдещи филмови звезди. Къде ги намерихте? Бихте ли разказала повече за тях.

- Кастинг, кастинг и пак кастинг...

Пред камерите на моите асистенти преминаха хиляди младежи. От трупи и участници в различни драматични школи до ученици от софийските училища. Последно в триъгълника на двете момчета и момичето са: Анджела Недялкова, Кристиян Макаров и Стефан Попов. Убеден съм в таланта и на тримата и силно се надявам да имат продължителна успешна филмова кариера.

- Артистите от българска страна са известни: Татяна Лолова, Васил Михайлов, Димитър Рачков, Георги Мамалев, Разкажете повече от израелските актьори, един от които, Мони Мошонов, е от български произход.

- Мони Мошонов е филмова, телевизионна и театрална звезда на Израел и САЩ. Той е потомък на български евреи от Сливен. Мони Мошонов е водещ актьор на техния национален театър, където също така и режисира. Великолепен актьор, с когото много се радвам, че успях да работя. Другият актьор от Израел - Алекс Ански, също е много известен, играе в националния театър на Тел Авив. Той е и популярен водещ на телевизионни предавания.

- Как се чувстваха евреите в тази история? Това е съдбата на техните предци. Какво казваха?

- Имах информация от продуцента,че те с огромно вълнение преживяват епизодите от филма,защото имат чувството,че пресъздават съдбовните дни за своите родители от 1943. Аз самият трябваше да спра за момент снимките в сцена, в която Мони Мошонов се разделяше с екранната си дъщеря Мазал /Елиза Токева/ защото актьорът беше толкова превъзбуден, че не беше в състояние да продължи снимките. След това той ми се извини, че толкова спомени са нахлули от разказите на неговите родители, че просто е блокирал.

След заминаването си, независимо от огромната си заетост, Мони Мошонов продължаваше да звъни всеки снимачен ден, за да се информира как продължават нашите снимки.

- Когато направихте "След края на света" мислили ли сте, че ще стигнете до трилогия на тема евреите? Мислите ли, че с вашия филм ще дадете достоен отговор на провокативната македонска лента "Трето полувреме"?

- Не само съм мислил, но бях абсолютно убеден,че ще продължа работата си върху тази тема.Тази увереност ми дадоха стотиците срещи по света след прожекциите на двата ми филма "Пътуване към Йерусалим" и "След края на света", където зрителите изразяваха огромно желание да видят филм, посветен на събитията от 1942-1943 година в България. Даже след последните прожекции на тези два филма в Синематеката на Мексико сити през март тази година, зрителите поискаха точната дата на завършването на новия филм и неговата премиера, за да могат бързо да го свалят от интернет.

Що се отнася до македонската лента "Трето полувреме", не мога да коментирам, защото не обичам футбола, предпочитам волейбола.

- Филмът на Спилбърг направи Шиндлер и неговия подвиг /спасил около 400 свои работници евреи/ световно известен. България е единствената страна, която е избавила от смърт 50 000 души от еврейски произход. Това обаче, още не е достатъчно известно. Мислите ли че вашият филм може да надделее над тази справедливост?

- Силно се надявам този първи опит за изнасяне на истината за събитията от това време в художествено произведение да бъде последвано и от други проекти, с което да се отдаде заслуженото признание и благодарност на българския народ.

- Как работихте с екипа израелци - оператора Ади Райс? Има ли разлика в начина на работа?

- Много съм доволен от работата на талантливия израелски оператор Ади Райс и неговия екип. Между нас се получи прекрасен творчески контакт. Не намирам никаква разлика, когато творците стоят на едни и същи естетически позиции. Това е основното - останалото е професия.

- Да очакваме ли нов хит на Стефан Димитров след "След края на света"?

- Вече са готови една част от мелодиите, написани от Стефан Димитров, и аз твърдо вярвам, че музиката на "Концерт за оцелелите" ще бъде на нивото на този безкрайно талантлив композитор.

- Споменахте за следващата си трилогия. За какво ще разказва тя, най-накратко?

- Ако съдбата ми позволи искам да се върна към един друг мой опит за триптих. След "Звезди в косите, сълзи в очите" - посветен на театъра и "Черните лебеди" - за хората на балетното изкуство, имам една стара мечта да направя игрален филм за артистите от цирковата арена.

 

На крачка от "Оскарите"

"След края на света" бе на крачка от надпреварата за "Оскарите". В годината, когато той излезе на екран, специална комисия решава точно той да представя страната ни в селекцията за наградата на Американската филмова академия. Небрежен чиновник от културното министерство обаче нарочно или случайно пропуска да изпрати писмото, уведомяващо за българския избор. В резултат на мълчанието от София организаторите зад океана ни елиминират. Когато всичко се изяснява и се прави опит филмът все пак да отиде в конкурса, вече е късно. През годините "След края на света" обикаля триумфално света, но пропуска шанса си да се включи в надпреварата за най-престижната световна филмова награда.

Вижте всички актуални новини от Standartnews.com

Коментирай