Да не правим от Левски идол

Да не правим от Левски идол | StandartNews.com

Дякона е велик с делата си, няма нужда да търсим костите му, казва проф. Николай Овчаров

"Ако ме обесят, поне ще ми остане гробът в България и всякой ще го знае".

Това е заветът на Васил Левски, който България не изпълни. Затова в. "Стандарт" отново постави на вниманието на обществото темата за гроба на Апостола. Представяме всички версии и даваме думата на всеки, който има отношение.

През 80-те години на миналия век Николай Хайтов защити тезата, че гробът на Левски е бил в църквата "Св. Петка Самарджийска".

Твърдението му обаче бе оспорено от БАН. Един от опонентите му е проф. Димитър Овчаров, който по това време е ръководител на секцията по средновековна археология към Археологическия институт с музей при БАН.
"Стандарт" потърси мнението по темата на сина му - проф. Николай Овчаров - също виден специалист по средновековна история и археолог.

- Г-н Овчаров, вие като историк и археолог на какво мнение сте за гроба на Левски?

- Въпросът е много дълъг поради простата причина, че цялата археологическа наука се е сражавала десетилетия с основната теза на Николай Хайтов. Не искам да взимам отношение, защото това е напълно несъстоятелна теза. Но го правя, понеже моят баща - проф. Димитър Овчаров, ръководител на секцията за средновековна наука и археология в БАН, вече година не е между живите. В началото на 80-те години се започна тази история с така наречения гроб на Левски. Всъщност още тогава беше ясно, че разкритият некропол около "Света Петка Самарджийска" няма нищо общо с късното средновековие и ХIХ век, когато е погребан Апостола. А е от една много по-ранна епоха от V-VI век. По-късната църква "Света Петка Самарджийска" през ХV-ХVI век е влязла в този некропол. И тогава се разкрива не само този гроб, а и още няколко. За тях Хайтов обаче няма преценки. Версията на Хайтов стъпва върху една статия от 1937 г. във в. "Мир". В нея една жена на преклонна възраст - Мария Джагарова, и нейната дъщеря Анастасия "възпроизвеждат" спомените на Христо Хамбарков, който е препогребал Левски там. Най-логичните въпроси са защо ще проговорят толкова години по-късно? Защо ще се крият в Освободена България, когато Левски вече е национален герой? Ето на такива неясноти стъпва тезата на Хайтов години по-късно. Основен аргумент е, че костите, намерени през 1956 г., са изчезнали. Ами помислете малко. Тогава са разкривани много набързо тези гробове, тъй като се строял съвременният център на София. Костите не са били съхранени по нормален начин и затова не могат да бъдат намерени. Но това по никакъв начин не значи, че Стамен Михайлов съзнателно е унищожил костите.

- Разкажете според вас как е станало всичко -кой е изровил тялото на Апостола и кой го е погребал?

- Учените са установили, че никога няма да знаем истината. Левски е обесен и е заровен в позорното гробище, което се намира доста далече оттам - близо до паметника. Ако трябва все пак да се търси гробът му, нека да се загледаме в един много любопитен детайл на Христо Хамбарков, описан от дъщеря му Мария. Хамбарков и други хора изровили тялото на Апостола и го погребват в "Стара Света Петка". В центъра на София, който е бил доста по-малък от сега, е имало две църкви "Света Петка". Едната е тази, за която говорим - "Самарджийска", а другата днес е вкопана под митрополията. Повечето софиянци дори не осъзнават, че този храм съществува. Тя е по-стара от "Самарджийска". Именно тогавашните софиянци са наричали "Света Петка Стара". А "Самарджийската" е била новата. С две думи: ако вярваме на Джагарова, гробът на Левски трябва да бъде търсен в "Света Петка Стара" под митрополията, а не в "Самарджийска".

- Какво бихте казали за намерения скелет номер 95 във "Света Петка Самарджийска"?

- Това е просто един от многобройните скелети от късноантичния некропол. В района има над стотина гроба, само около църквата има около 10. Това си е просто един византиец от 5-6 век.

- Смятате ли, че трябва да се направи всичко възможно, за да има Левски гроб днес?

- Не. Това е моето мнение. Аз съм против идолопоклонничеството, а това си е чисто такова. Нима Левски ще стане по-велик, когато гледаме неговите кости? Или дори косите му, винаги ми е било много противно. Всички знаем, че той се подстригва, когато става дякон. И всички хора гледат, все едно това са някакви реликви. Това са просто едни коси. В Средновековието е имало такова поклонничество. Даже се е стигало до правенето на фалшиви реликви, има цяла индустрия дори. В истинското православно християнство това не е толкова важно, защото ние вярваме в единния Господ Бог. Вярваме в това, което може да направи християнството като цяло, а не в такива съмнителни реликви и мощи. А когато говорим за Левски, той е велик със своите дела, със своите думи, със своето тефтерче и това, което е написал в него, отколкото с неговите кости.

- Как ще коментирате други въпроси без отговор около Апостола - кой е предателят и трябва ли да бъде канонизиран?

- Абсолютно неправилна е идеята той да бъде канонизиран. Той се отрича от църквата, когато отхвърля дяконството. Той не е велик със своята вяра, а с борбата за свободата на България. За предателя не съм добре запознат. След 10 ноември се появиха опити да се пренапише историята, нека новите историци се изкажат по тази тема.

- Имат ли право днешните политици да държат портрета на Левски в кабинетите си? Смятате ли, че те изпълняват заветите му?

- Всеки има право. Предишните държаха портрета на Ленин, Сталин и Тодор Живков. Днешните държат на Левски. Това са елементарни, ненужни жестове. Според мен по-важно да се изпълняват неговите идеи, за които днес, както виждаме, никой не прави нещо. Някой правилно беше казал преди няколко дни, че надписът на Народното събрание - "Съединението прави силата", звучи иронично и смешно. Виждаме до какво съединение сме го докарали. Така че нека нашите политици да се постараят действително да свикнат с това, което ни е оставил Левски, а не да слагат портрета зад себе си.

- Ако Левски беше наш съвременник, какво щеше да направи в ситуацията, в която се намира държавата днес?

- Слава богу, че не е. Ние въобще не можем да знаем какво ще стане с хората, които не са надживели събитията, в които са участвали. Мога да дам един много интересен пример: Левски е екзекутиран преди Освобождението. Но Стамболов, който е не по-малко чист човек от него, го надживява. И както знаем, взема доста непопулярни решения, заради което е убит. Днес някакви "демократи" се опитват да го изкарат светец, а всъщност той е трябвало да взема доста непопулярни решения и невинаги еднозначни. Но това е нормално, когато човек е политическа фигура. Когато се занимаваш с реалната мръсна политика, не можеш да станеш икона, както е станал за нас Левски.

- Как би се обърнал Левски към народа днес?

- Той се е обърнал още много отдавна. "Народе ????"

Вижте всички актуални новини от Standartnews.com

Коментирай