Добре е службите да проучат дали на ромите в Пазарджик им се плаща от ислямски емисари
Трябва да се забрани забулването на лицето с оглед мерките за сигурност, казва адвокат Незрет Бабучев
Адвокат Незрет Бабучев е роден на 27 ноември 1974 г. в с. Дебрен, общ. Гърмен, обл. Благоевград. Завършва едновременно две висши образования: история в СУ "Св. Климент Охридски" и право в НБУ. Практикуващ адвокат от 2002 г. В адвокатската си практика има няколко съдебни прецедента, сред които са най-големият колективен иск срещу монополни корпорации и първият иск за обезщетение за бездействие от държавни институции.
- Г-н Бабучев, от град на град върви вълна за налагане на забрани за публично носене на бурките. Готви се и закон в тази насока. От кога бурките станаха толкова популярни у нас?
- Доколкото знам, бурки се носят само в Пазарджик, в ромските махали и сред бежанците. Лично аз не съм виждал с очите си. В моя роден край, по-точно в селата, населени изцяло с българи мюсюлмани, понякога наричани помаци, това е непозната дума за облекло. Възрастните жени като моята баба и други на нейната възраст, които са много набожни, носят ферджа /фередже/, шамия за главата или тюрбан, бял или черен, както и туманя /шалвари/ и пищимал /престилка/. На религиозни процесии като погребение или сюнет, както и при посещение на джамия, младите жени и момичетата също слагат шамия и шалвари. В обикновени делнични дни обаче те се обличат със съвременно облекло и по нищо не се различават от българите християни. Тоест специфичният дрескод е характерен само за религиозни процесии и това е нормално. Единствено възрастните жени са всекидневно с ферджа, тюрбан и шалвари. Но не и бурка. Моята баба Гюлфие е дълбоко вярваща консервативна мюсюлманка. Започва винаги с молитва деня, но тя не знае какво е това бурка!
- Добре тогава, откъде се взе това облекло в България?
- Нямам представа. В България от прекалена демокрация се нароиха всякакви секти - християнски, мюсюлмански, дори и индуистки и будистки. За щастие, българите мюсюлмани са изключително консервативни по отношение на чужди ментори. Преди години някои такива чужди проповедници злоупотребиха с честта на местни девойки и после братята и братовчедите на момичетата линчуваха въпросната личност.
За съжаление някои представители на ромската общност са най-податливи на чужди духовни влияние. Явно заради определени материални стимули. Това обяснява и защо в ромската махала в Пазарджик може да се видят жени с бурки. Работа на следствените органи е да направят разследване кой за какво плаща. Има такива слухове.
- Според вас тези хора имат ли в действителност нещо общо с исляма, или слагат бурките заради пари?
- Всеки който е казал от сърце "Един е Аллах и Мохамед е негов пророк" има връзка с исляма. Друг е въпросът, че има разлика между истинска и показва набожност. За да носи една жена бурка в България, както е в арабските страни, то съпругът или баща й трябва да са много богати хора. Защото жените там не работят, а се занимават с отглеждане на децата и почистване на къщата, готвене и прочие. В България, жените в моя роден край, не само работят заедно с мъжете, но даже работят повече от мъжете. Дори има едно поговорка: "Мъж да си, жена и магаре да не си". Жените ходят на работа във фабрика, след това на полето за засаждане и прашитба а по късно и беритба на тютюн, отделно градина, отделно готвене и чистене.
Специфичният живот в България и необходимостта и мъжа и жената да работят, при това не само във фабриките и в полето, но и в офиси и канцеларии изисква специфично облекло. Което не се различава от този на българите християни.
- Откъде идва финансирането на "новата вълна" в ислямстката пропаганда в страната ни?
- Това е въпрос, на който трябва да отговорят службите в България - ГДБОП, ДАНС и други . Аз мога да кажа само мнение и предположение. Според мен това е целенасочена провокация с цел отклоняване на вниманието - в стил "да разлаем кучетата, докато крадем". Цели се вътрешно политически дивиденти, както и преструктуриране на геополитическото пространство от големи играчи.
- Родни политици обаче виждат в бурките "тероризъм под прикритие" или "бомба със закъснител"? Оправдани ли са тези страхове?
- При единствения засега терористичен акт у нас, този в Сарафово, атентаторът не беше с бурка. Да не говорим, че единственият пострадал българин е мюсюлманин - шофьор на взривения автобус. Въпросният терорист, който предизвика касапницата в Сарафово, е бил в Гуантанамо, съвременния концлагер на САЩ. Лично за мен е повече от ясно, че става въпрос за зомбиран килър по секретните програми за мозъчен контрол.
Иначе с оглед мерките за сигурност и легитимиране пред властта лицето трябва да бъде открито. В Катар, например, е налице система за идентификация на всички свои граждани и на всички пристигащи на летището въз основа на ирисова диагностика. Мисля, че германска компания я направи. Това е най-доброто, но определено е скъпоструващо удоволствие, което едва ли скоро ще се въведе у нас. Затова и лицето не трябва да бъде забулвано.
В същото време е ясна, че ако някой иска да направи нов терористичен акт, той със сигурност няма да е с бурка. А ще има вид на най-обикновен турист с раница.
- Като адвокат как ще коментирате частичното забраняване на бурките в отделни градове?
- Не съм запознат с текстовете на самите наредби. Но може би трябва по-прецизно да се формулира забраната - за облекло, което скрива лицето, а не конкретно посочване на термина бурка. С оглед идентификацията на субекта при проверка. Изключение трябва да има за участие в религиозна процесия или посещение в храм. Ако се приеме за цялата страна, то първо всички бежанци трябва на секундата да напуснат. Което като идея е добре. Още повече че България все още има дипломатически отношение с официален Дамаск. А още миналата година Башар Ал-Асад изрази позиция, че Сирия е готова да прибере своите си граждани . А защо не се експулсират? Официално Сирия не е във война с която и да е страна. Друг е въпросът, че страната е жертва на междудържавен тероризъм. Следователно спокойно може да се откаже бежански статут.
- Все пак следва ли облечените в бурки да бъдат санкционери, вече имаме такъв случай с ромка от Пазарджик.
- Облеклото е част от правото на гражданина да избира как да се облича, част от правото на свобода да изразява мнение. Друг е въпросът, че има неписан дрескод според мястото, събитието и работата. Ако иска да бъде приет от обществото като пълноправен член, човек се съобразява как да се облече. Например вече има ограничение в районните съдилища за тоалетите на дамите.
- Къде са пропуските в законодателството? Вие лично какво бихте предложили, за да се спазва свободата на вероизповеданието, но да не се нарушават нормите на поведение и конституцията на РБ?
- В закона за МВР може да се добави, че с оглед идентификация на проверяваното лице се забранява облекло, което скрива лицевата част на лицето. Като изключенията трябва прецизно да се опишат- посещение на храм и участие в религиозна церемония. В село Рибново имат обичай да шарят булките, целите им лица са боядисани. Не може точно на сватба, например , полицията или друг орган на власт да показва неуважение към съответната традиция. Същото важи и за погребение или сюнет. Това би създало излишно напрежение, от което ще страдат обикновените хора.
Вижте всички актуални новини от Standartnews.com