Ваят бутафорен Атлас за "Топло"

Монтират го на софийската кооперация "Цар Крум", където снимат култовия филм

Ваят бутафорен Атлас за "Топло" | StandartNews.com
Най-хитрите режисьори в родината винаги са избирали атрактивни локации, за да снимат филмите си. Сериозна част от успеха на екранните хитове се дължи именно на магията, закодирана в къщи, квартали, лозя, рибарници, морски пейзажи, селски градини. През втората половина на миналия век професията "продуцент" не е от най-тиражираните, тачените и разбираемите в нашенското седмо изкуство. И ако сега Силвестър Сталоун лично избира местата из България, където се въртят камерите на "Непобедимите", то през 70-те и 80-те години на предишното столетие последната дума е на режисьорите. Столичната кооперация "Цар Крум", която се намира в самото начало на улица "Гладстон", точно зад площад "Славейков", е арената за действието на култовата комедия "Топло". Феновете на филма обаче трудно могат да разпознаят сградата, минавайки оттам. Те очакват да видят отпред емблематичния Атлас, който привлича внимание в лентата. Него обаче го няма. Не е разрушен, както някои веднага биха си помислили, защото никога не е построяван. Скулптурата е бутафорна. Изваяна е от художниците на продукцията в Бояна, после е пренесена и монтирана върху един от прозорците на мазето, който е допълнително прикрит. А след края на снимките просто е разрушена. Идеята за Атласа обаче идва от реално съществуваща идентична фигура на столична кооперация на "Будапеща" 23, която стои там и до днес. Избират го, защото е емблематичен и веднага предизвиква асоциации с истинската сграда. Там обаче снимачен екип не е стъпвал. Когато художниците на филма издирват място за снимките, те търсят нещо конкретно - голямо и широко стълбище, на което по сценарий в края на филма героите ще извият хоро. Така се спират на "Хан Крум". Вратите на апартаментите също идеално пасват на сценария. Високите порти с прозорци в горната част са идеални за надничане и шпиониране на съседите. В историята именно подобни любопитковци се следят един други. Сред тях са Татяна Лолова, Наум Шопов, Константин Коцев, Георги Черкелов. "Старомодното стълбище на тази кооперация ни удовлетворяваше най-добре. Хорото стана много хубаво. Избрахме нея и заради изхода на канализацията, който трябваше да излиза точно пред входа", спомня си художникът постановчик, архитект Богоя Сапунджиев. Той стои зад "Хан Аспарух", "Най-добрият човек, когото познавам", "Селянинът с колелото", "Галилео Галилей", сериала "Златният век". "За нас трудни неща не съществуваха. Снимах 17 хиляди римляни за "Хан Аспарух", та една скулптура ли ще ми се опре", разказва маестрото. Драмите на героите, които толкова много искат "Топлофикация" да прекара парно и в техните апартаменти, обаче се развиват в декори в Бояна. Там Богоя и помощниците му издигат триетажна конструкция, която хич не е бутафорна. Стаите са направени с истински материали - тухли и цимент, така че когато тримата самозванни майстори (Григор Вачков, Стефан Данаилов и Тодор Колев) пробиват дупките за радиаторите да бъде максимално достоверно. Екипът рисува и възрожденския стенопис на тавана в апартамента на пенсионера Снегов. "Трябваше да изглежда малко наивно", уточнява Богоя. За да реализира кадрите сред подземните тръби обаче той прави много по-сериозен план. Вдъхновен от "Канал" на великия Анджей Вайда, той решава да заведе целия екип във Варшава, мислейки си, че това е истинско съоръжение и ще може да снима там. Вече всичко е подготвено за тръгването, когато решава да се обади на свой приятел, кинаджия в Полша. Той попарил надеждите му, като разкрил, че всичко е било декор. Щеше да е голям срам ако бяхме тръгнали", смее се сега Богоя. В крайна сметка осъществява снимките в Рударци. Самата Татяна Лолова, която е част от спасителната операция по изваждането на майсторите от пандиза, лази в кална тръба в Бояна. Екипът влиза и в Централния софийски затвор, където зад решетките застават първо Григор Вачков, Стефан Данаилов и Тодор Колев, а после всички от кооперацията.

Вижте всички актуални новини от Standartnews.com

Коментирай